PDA

View Full Version : Den svenska enklaven

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Sgt John Keel
23-06-2005, 23:45
*Planterar den svenska flaggan i marken*

"Du gamla, du fria, etc."

Så, eftersom det tycks vara en del svenskar här borde vi väl ha något att diskutera? Om inte annat kan vi väl klanka ner på norrmännen? :p

/Adrian

Serpent
24-06-2005, 09:15
Även om det inte blev något officiellt SydCon, så ska det bli turneringar i Fantasy och 40K i Lund första helgen i Augusti. Bara så folk vet. :)

Själv ska jag på stora släktträffen. 300 pers, drygt... Heja.

Serpent

Crux
24-06-2005, 13:01
Hur många svenskar finns det här egentligen?

strv
24-06-2005, 15:02
4 just här.

Auzu
24-06-2005, 16:14
En bunt gissar jag.

Burning Angel
24-06-2005, 16:46
Glad midsommar alla!

Snoozer
25-06-2005, 12:20
aa glad midsommar alla... jag tror at jag går och sova nu, det är kanska svårt att skriva just nu...

natti nat...

:D

Covering Fire
25-06-2005, 16:12
Hej på er alla! Kul att se några svenskar här på forumet! :D Glad midsommar!

Inquisitor Maul
25-06-2005, 18:15
*räcker up en diskret hand*

Renrasig (nästan) Svensk här

Serpent
25-06-2005, 19:15
Vem fasen bryr sig om ursprung? Kan du knattra fram en förståelig svenska så är du välkommen att posta.

Serpent

Kjell
25-06-2005, 19:50
Bryr er inte om honom, han försöker bara vara extra fijn. :p

Sgt John Keel
25-06-2005, 20:09
En bunt gissar jag.

Runt 30-40 stycken, minst.

@ Serpent: Ska vi göra en återupprepning av början på den gamla tråden?:D

/Adrian

Serpent
26-06-2005, 06:29
Runt 30-40 stycken, minst.

@ Serpent: Ska vi göra en återupprepning av början på den gamla tråden?:D

/Adrian

Vadå? Ska jag bli tokig och klaga på folk som inte kan skriva förståeligt?

Snabb återblick:
Svenska Tråden på gamla Portent startades av någon som hade för vana att kasta ur sig bokstäver på Trads klotterplank. Efter fyra sidors ordkrig med mig, herr Keel och några till å ena sidan (Vita Rosen, eller "Skriv ordentligt, för h-e"), och några andra (Röda Rosen, eller "Stavngin e fö bögr") å andra sidan, gav till sist klotterplankarna upp och började skriva ordentligt eller traskade iväg och spammade någon annanstans.

Mina råd (som gammal och grå Portentare, var medlem #31 på den gamla tiden) är alltså:
*Använd punkt och stor bokstav. Mycket lättare att läsa=mycket lättare att ta på allvar.
*Läs igenom det du skrivit innan du postat det. Det är inte alltför svårt att hitta felen. Annars finns det en Edit-knapp. :) Ett alternativ är att kopiera texten du skrivit, klistra in i Word och köra en stavningskoll.
*Var trevlig. Folk tycker mycket bättre om dig då, och lyssnar därför mer på dig.

Var det allt?

Serpent

Ohman
26-06-2005, 10:51
Hallå på er. Kan ju passa på att fråga om någon här har koll på när biljetterna till 40k GT i Stockholm släpps, och vad dom kommer kosta?

strv
26-06-2005, 13:46
) Ett alternativ är att kopiera texten du skrivit, klistra in i Word och köra en stavningskoll.

Serpent

Lägger till två alternativ, om någon har problem med att stava på engelska också(till exempel jag)
http://www.spellcheck.net/
http://lexikon.nada.kth.se/sve-eng.shtml

För det skulle vara trevligt om alla svenskar här stavade bra, på engelska med. Och att annat folk inte trodde att vi alla var idioter, för att några inte kan stava. Bara en idé.

Sgt John Keel
26-06-2005, 14:08
Snabb återblick:
Svenska Tråden på gamla Portent startades av någon som hade för vana att kasta ur sig bokstäver på Trads klotterplank. Efter fyra sidors ordkrig med mig, herr Keel och några till å ena sidan (Vita Rosen, eller "Skriv ordentligt, för h-e"), och några andra (Röda Rosen, eller "Stavngin e fö bögr") å andra sidan, gav till sist klotterplankarna upp och började skriva ordentligt eller traskade iväg och spammade någon annanstans.

Tyvärr måste jag säga att jag inte var med så långt bak. Jag kom väl in efter 600 posts eller så.:D

/Adrian

Guilliman
26-06-2005, 17:25
Upptäckte precis att "Non-english forums" hade öppnats. Hoppades på att få äran att starta den svenska tråden, men inte då.

Serpent
27-06-2005, 06:36
Tyvärr måste jag säga att jag inte var med så lånt bak. Jag kom väl in efter 600 posts eller så.:D

/Adrian

Aja, stor skillnad. Du hade varit på min sida om du varit med då. ;)

Serpent

MrBear
27-06-2005, 07:45
Ni kan lägga till ännu en svensk på listan nu...

Sgt John Keel
27-06-2005, 11:26
Aja, stor skillnad. Du hade varit på min sida om du varit med då. ;)

Serpent

Klart.

@Guilliman: Vi går väl se om vi kommer upp i 5000 post så kan du starta nästa tråd.:p

/Adrian

Hideous Loon
27-06-2005, 20:48
Keel: I sådana fall ska man bara vänta på allt annat som ska hända när helvetet fryser till is.

En annan grej: Vad diskuteras här, egentligen? Kan Serpent förklara det, så skulle jag vara ytterst tacksam?

Serpent
27-06-2005, 21:40
Vad diskuterar vi? Hmm... Det känns som om det här kan vara platsen där man pratar konvent/turneringar, hittar folk att spela med på andra ställen i landet, diskuterar diverse svenska företeelser (såsom komp, och det faktum att få andra fattar vad det handlar om), osv.

Det är en början. Men ordet är fritt. :D Jag kritiserar bara fascism, stavfel och ostiga arméer! ;)

Serpent :)

Lord Inquisitor Verek
27-06-2005, 23:09
Ytterligare en svensk ställer sig till den ytterst förnämliga skaran av extraordinära nordmän och en del övrig pöbel (Keel).

Om vi ska vara strikta med stavningen i den här enklaven tycker jag att vi även ska hålla oss till en rimlig standard när det gäller det allmänt misshandlade svenska språket.
Med andra ord folk som använder utrycks medel som keft mm samt felaktig använder ord som typ, hybris och dylikt ska betraktas som idioter. Även ska dom behandlas som sådana. När jag sedan hittar dom kan dom betraktas som döda idioter.

Något jag även förundras över är detta hat mot ostighet. Ost är bara den svagas ord för kraft. Ostguden tar emot alla. var inte en förlorare gå med i Ostgudens kyrka idag!!

Kjell
27-06-2005, 23:18
Med andra ord folk som använder utrycks medel som keft mm samt felaktig använder ord som typ, hybris och dylikt ska betraktas som idioter.
Fråga: är "typ" ett av dina exempel eller ett uttryck du använder? :p

@ Serpent: Komp? Det känns som om jag har missat något... Jag klarar nämligen inte avv att förstå vad det är du menar. Komposition?

Auzu
27-06-2005, 23:26
Är det nån här som har testat att beställa saker från forgeworld nångång btw?

Serpent
28-06-2005, 05:58
@ Serpent: Komp? Det känns som om jag har missat något... Jag klarar nämligen inte avv att förstå vad det är du menar. Komposition?

På turneringar får man oftast en Komppoäng, där arrangören bedömer hur juste din lista är. Ju snällare lista (med hänsyn till bakgrund, osv), destå högre komp. Detta för att undvika minmaxning, tråkiga kombos, etc. Kompen kan spela in en del (GothCon, där den påverkade vem man mötte i första matchen), ganska mycket (LinCon, där den avgjorde vem man mötte i alla omgångar), osv.

I GW-butiken i Gbg är personalen ganska Komp-fientliga. Många som är mot Komp menar att det är meningen att man ska försöka göra så hårda arméer som möjligt, etc. Eller att GW är ofelbara och det inte alls är obalans mellan Codexarna... :rolleyes:

För mer info om Komp rekommenderar jag GothCons sida för 40K (som jag inte kan länka er till, tyvärr).

Serpent

Sgt John Keel
28-06-2005, 13:34
För övrigt ska jag ska ned till Göteborg nu på Torsdag-Söndag och delta i Världsungdomsspelen. (Ska kasta lite slägga.)

Får väl se om jag har tid att kliva in i GW Göteborg.

/Adrian

lordmetroid
28-06-2005, 14:38
For all ni som inte har nagon anning om Dalcon (http://www.dalcon.se). Sa rekomenderar jag att ni tar klickar in pa hemsidan.

Konventet halls i Borlange mellan 30 sept och 2 okt. Warhammer 40k turnering har alltid spelats pa alla konvent jag har varit narvarande vid. Vilket ar i princip alla. Jag kan inte erminnas sa exakt om Fantasy turnering har spelats pa alla men det har haft en valdigt stor narvarande om inte alltid funnits. Jag har inte spelat fantasy sa lange sa jag kommer inte ihag sa bra. Blood bowl brukar ocksa alltid finnas att spela.

Borlange spelarna ar valdigt inriktade pa att vina sa se upp med vad ni tar for armeer om ni vill komma.

Det erbjuds ocksa andra sma spel sa som Magic, rollspel och andra lite mer okanda. Men de ar inte alls lika garanterat att det finns spelare som spelar. Men Magic ar ratt sa stort har jag en kansla av.

Alla ar valkomna att delta.

Crux
29-06-2005, 00:00
Jag antar att det här är rätta stället att fråga ifall det finns någon form av spelgrupp i stockholm som skulle kunna tänka sig att ta in ett par nya medlemmar? Håller på och startar upp 40k nu, och har dragit med ett gäng polare... gärna några som inte tar hobbyn allt för seriöst, i och med det att vi inte har så mycket pengar att slänga ned på hobbyn (tyvärr) :(

Zeb
30-06-2005, 08:12
Lycka till i Warhammer ligan, Serpent!

Synd att jag inte kunde vara med... å andra sidan hade jag förmodligen fått minus i komp...

Får se hur mycket jag kan vara förbi i höst.

Kjell
30-06-2005, 14:48
På turneringar får man oftast en Komppoäng, där arrangören bedömer hur juste din lista är. Ju snällare lista (med hänsyn till bakgrund, osv), destå högre komp. Detta för att undvika minmaxning, tråkiga kombos, etc. Kompen kan spela in en del (GothCon, där den påverkade vem man mötte i första matchen), ganska mycket (LinCon, där den avgjorde vem man mötte i alla omgångar), osv.
Ah, det var det jag anade. Jag ville bara vara helt säker. :)

I GW-butiken i Gbg är personalen ganska Komp-fientliga.
Jasså? Det visste jag inte. Okej, nu har jag ju inte diskuterat i stort sett någonting med dem, men ändå.

Zeb
30-06-2005, 15:11
jag har ju spelat ett antal okompade turneringar, har inte alls varit några problem. Det som kan behövas fixas skulle kanske vara "magi batterierna". Du vet ju hur min maxade Mörkeralvs armeen var, Serpent. Den hade ju inte fåt många komp poäng...
Prakt exemplet på konflikten kompat/okompat tyckte jag var i en turnering där det tog min motståndare 40-50 minuter att ställa ut på grund av att jag hade en drake... Personen i fråga hade inte mött en drake sedan 5:e Ed. och verkade tro att de fortfarande var lika bra...

Du vet ju vad jag tycker, men en liknelse skulle kunna vara Champions Leuage där Real Madrid, Milan, Barcelone, Juve och Chelsea, etc, startar på minus för de hemska kombos de kan ha på plan samtidigt. ;) Ronaldo, Owen, Zidane, Beckham, Carlos och Samuel, det låter som minus 6p... :D

Tror att det finns en del att lära ifrån båda lägren. Tycker att komp skulle vara bra i ex. 'pick up games' eller på en förening, medans det i en turnerning skall vara 'gloves off'.
Har förstått att det dock är skilnad på spelklimat mellan rena turneringar och konvents turneringar.

Men som sagt, jag tror att båda lägren har en del att lära av varandra.

Serpent
30-06-2005, 19:13
Jag tycker att komp från början har ett ganska bra syfte: att följa bakgrunden. Om det står i din armés/ras' bakgrund att något är vanligt och något är ovanligt, så bör din armé också reflektera det. Alltså bör inte Blood Dragons ha med sig horder av Nekromantiker för att dominera magifasen, en BA-armé bör inte bestå av idel 6-mannasquads med outrustade Veteransergeanter (för maxat Death Company), etc.

Vad gäller Champions League så är sport en sak. Det här är lek. I vissa fotbollscuper i Sverige (DM i Närke, i alla fall), så fick laget från en lägre division lika många straffar som det skiljer divisioner. Det är också komp.

Serpent

kriss
30-06-2005, 22:31
Nämenskit.. hänger Serpent här? Ytterligare ett forum sabbat.. *duckar och springer*

Hej folket. Jag är ex-ylvait i landsflykt till Stockholm. Har inte haft tid att ta mig ner till RT alltför mycket, mest på grund av att det är så förbannat omständigt att släpa armén fram och tillbaka. På fritiden målar jag väggar och figurer, samt undrar vart tiden egentligen tog vägen. Ibland spelar jag till och med spelet, i så fall med äckligt snälla listor och medelst bad moons. Mer information finns i .sig'en om någon är intresserad (Inte? Helt OK.. ;-)

Serpent
01-07-2005, 05:04
Målar du väggar? Ska tjejen flytta till dig, eller vad händer? Eller fungerar inte IT-arbetet lika bra som tidigare..?;)

(kriss är en helt okej kille, om man bortser från hans trenchcoat-bärande året om...)

Serpent

Zeb
01-07-2005, 07:14
Vad gäller Champions League så är sport en sak. Det här är lek. Serpent

Jag tror det är den här inställningen/tänkandet etc (hittar inte riktigt rätt ord) det skiljer sig mycket mellan Nord/Syd Sverige, GW anställda/Ylvaiter etc.
Vi, okompade, spelar gärna spelet med en bakrunds idé på kvällar, helger osv. Men då det är en Turnering är det en Tävling, av med handskarna, ta fram A-laget osv.

Jag säger inte att någon har rätt eller fel, utan att det skiljer sig och under mina diskussioner har vi aldrig nått hit får de flesta är fullt upptagna med att försvara sin uppfattning om vad som är rätt.

Jag fortsätter gärna diskutera omkring detta, men jag åker ut och seglar i helgen så vi får fortsätta efter helgen om du (eller andra) vill.

Trevlig Helg!

lordmetroid
01-07-2005, 11:44
Haller med Zeb. Okompade turneringar ar battre. Turnering ska man banka skiten ur varandra och det roliga ar att klattra i rank. Da det inte finns nagon rankning pa helg spelandet sa testar man saker infor uppkomande turnering. Eller helt enkelt spelar for att umgas mera.

Dock har jag bara en sorts arme da min tillgangar ar ratt sa snava. Vilket gor att turnerings armen anvands hela tiden. Men det gor inget da alla i Borlange trakten jag kanner ar valdigt inriktade pa att vinna. Jag skulle saga att det ar det som ar roligast ocksa. Att vinna!

kriss
01-07-2005, 20:57
Crux: Rogue trader haller till i centrala stan (kungsholmen), unionen i soderort (satra), TROLL pa tyreso. Sverok har kontaktuppgifter till dem om Google verkar jobbigt..

Komp eller inte.. i den basta av varldar sa ska det val inte behovas nagan, men det ar ratt trakiga matcher man far mot folk som har gett sig fan pa att vinna till varje pris och dessutom kommer med en grislista. Jag tror komp/ej bottnar i installningen till 40k - lek eller sport.

Sjalv vill jag ha kul nar jag spelar. En trakig motstandare som forsoker fuska, kommer dragandes med en IW-arme med nio oblits, basilisk och defilers ar visst, hart, men skittrakigt att mota. Kan forsta att speed freeks inte ar helt kul heller om man grisar till dem lite.. etc.

Man skulle kunna formulera om det som "Ar det delvis ditt ansvar att ni har en kul match?" och fa samma svar som ja/nej till komp i hog utstrackning antar jag ;-)

Serpent
01-07-2005, 23:10
http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=4855&page=1&pp=20

Vad som händer om man inte använder komp... :rolleyes: Det handlar inte om att banka skiten ur varandra. Det handlar om att se hur man själv skulle klara sig med de förutsättningar som bakgrunden ger. En högalvsarmé skulle enligt bakgrunden inte bestå av enbart Silver Helms, trollisar, RBT's och Örnar. Att spela en balanserad armé ger en större utmaning än en armé som är optimerad.

(Sidospår: Jag har i en turnering fått sämre komp för att jag hade med 20 bågskyttar i min Högalvsarmé, eftersom de var så dåliga. Alla förstår inte meningen med komp, uppenbarligen. :) )

Serpent

Drong
02-07-2005, 10:28
Ajja ska vi ta å planera hur vi ska invadera norge nu och sno all deras olja och torskar?

kul att se att denna tread är uppe igen iaf.

*funderar*

nån som vet om det händer nå roligt här uppe i Norrbotten till sommarn då?

ajja komp är bra att ha.

Pendragon
03-07-2005, 12:59
Gomiddag gott folk, nu sällar jag mig officiellt till tråden. Hej på er som inte minns mig, och hej igen på alla som gör det.

Nån aktiv på 40K fronten nere i Malmö/Lund-området? Jag är ganska off och behöver vänja mig en smula vid fjärde utgåvan. Målet är att på ett kompetent sätt kunna ställa upp i 40K på Gothcon nästa år, förutsatt att det inte är allt för många lockande rollspelsevenemang.

Serpent, vad var det för 40K-turnering du pratade om i Lund?

/Joel

kriss
03-07-2005, 18:10
http://www.dmf.nu/ - hemsidan är lätt ouppdaterad, DMF'arna är ungefär lika trevliga som skåningar och luktar dessutom illa.. (allt som allt ett rätt trevligt pack MAO :-)

Serpent
04-07-2005, 05:30
Serpent, vad var det för 40K-turnering du pratade om i Lund?

Som du sett ovan, så länkade kriss till DMF. De håller en ersättningsturnering för SydCon 4-7 Augusti (datumen ganska säkra) i WHFB & 40K. Fast då ska jag på NärCon i Örebro, om jag nu hinner med det mellan att skjutsa tjejen fram och tillbaka till Augustibuller, samt åka på släktträff i Arboga.

Serpent

Zeb
04-07-2005, 08:59
Tillbaka efter en seglings helg, helt sönderbränd...

Serpent, jag har ingen aning om den 40K listan. Jag kan ju ingenting om det, det trodde jag du viste! ;)

Jag har ju mest spelat okompat, vist jag har sett en hel del överjävliga listor. Men de är oftast inte bra spelare, så det känns inte så illa (det inkluderar den flygande Tzeentch listan, SAD armeen, RAF Bretonnians etc.). Men du har ju sett mina armeer, allvarligt tycker du att de är hemska?
Jag brukar ändå spela in mer än hälften av möjliga inspelade poäng, 60/100 ungefär. Hamnar sedan i mitten för min målning (där jag är glad för att få 50% av den poängen. En bra quiz kan göra att jag får tillbaka de poängen.

Jag känner lite så, att de komp mallar som jag sett gynnar vissa armeer, och framför allt hord armeer.
Sen måste jag ställa en fråga, gynner en komplicerad komp mall de redan duktiga spelarna mer än en som inte är så duktig eller till-och-med ny? Förmodligen den första gruppen, det är också något som känns lite udda...

Tänk att du setter ihop en armee (enligt armee boken) och sedan spenderat X antal kronor (om vi håller oss i Sverige) för att köpa nämnda armee. Du kämpar och målar för att du skall spela. Och så får du veta att du inte kan vara med för att du har en felaktig armee, eller att du startar på 0 medans andra startar på 30 pga. du inte hittat rätt hemsida etc.
Jag kan då förstå att butiker som anordnar turneringar vill köra okompat.

Tittar du på regelhäftet som var utskickat innan GT Nederländerna kan jag tycka att det känns bättre. Två, tre rader som lägger om karaktärs besättningen, ingen armee får ha 4 magiker, enkel och bra.

Att sedan köra fler scenarion än Pitched Battle gör att de flesta överjävliga armeer försvinner då du inte kan styla din armee efter ett scenario.

Det lustiga är att du känner för okompat på det sätt jag känner för kompat.;)

Pendragon, välkommen tillbaka! :D

Serpent
04-07-2005, 10:05
Låt oss säga att motparten i Fantasy är 6 enheter à 7 Dark Elves och alla enheterna har en Bolt Thrower som de kan springa omkring och skjuta med...

Jag säger ingenting om hur folk ska spela hemma. Vill man spela i en turnering så anmäler man sig dit och får följa deras instruktioner. Jag väljer oftast att undvika turneringar utan komp, eftersom jag inte vill möta idiotarméer som vem som helst kan vinna med. Det blir Yatzy, den som slår tärningarna bäst vinner. Ingen tanke, bara tärning. SKITTRÅKIGT!!!

Gör man en armé bara för att den är bra, inte för att man tycker att bakgrunden är cool eller figurerna snygga, har man inte fattat särskilt mycket vad den här hobbyn handlar om. Dark Riders är ett av Fantasys bästa Core Choices. Betyder det att alla DE-spelare borde bara spela med Dark Riders (som Matt Hutson gjorde i en del av Path to Damnation = urttråkig...)? Nej, för det passar inte ihop med bakgrunden!

Återigen, spelet handlar om att berätta en historia, inte att vinna till varje pris. Just nu bygger jag en Empirearmé som baseras på häxprocesserna. Mycket pack blir det. Och de är antagligen urusla, men jävligt coola. Skulle det vara kul att möta en Slann och två präster, samt en Saurushjälte med de obligatoriska raketkalsongerna? Icke. Det slipper jag åtminstone i första omgången av en turnering, tack vare kompen. :)

Smörj in dig med yoghurt, det hjälper. Fast ta inte smaksatt yoghurt, som jag hörde att någon hade gjort nere i Grekland förra sommaren. :eek:

Serpent

Zeb
04-07-2005, 11:58
Jag har spelat mot Paddan och de övriga atteraljerna, oftast blir armeen så liten att det inte ens blir en sport att utmanövrera den. Det är jobbiggare tycker jag med Carnisaur + Ben Johnson Saurusen och en skink med massa, tror han fick ihop sju, dispell dice.

Jag håller med om att man anmäler sig till en turnering och kör efter deras regler, ville bara föra fram att jag förstår varför GW Göteborg och andra affärs anordnade turneringar oftast blir okompade.
Som sagt, du väljer bort okompade turneringar, jag väljer oftast bort kompade (åtminstånde sådana som har en komp mall längre än en sida).

Jag berättar också en historia med min nyvarande variant av min DE armee, de var i Lustria redan innan det blev en kampaign där. Nu är det bara ännu roligare... :p Föresten, jag behöver ett Space Marine Company standar, du har inte ett över?:angel:

Samtidigt måste jag i alla fall säga, tycker jag inte att någon av våra matcher på Ylva varit tråkig, snarare tvärt om. Så det går i alla fall att mötas! ;)

Jag vill inte göra dig förbannad, utan bara säga att det finns två sidor och tyvärr snackas det en hel del skit om den andra. OBS! med detta menar jag inte att du gör det! ;)

Serpent
04-07-2005, 12:10
Jag blir sällan arg...

Eller, vänta. Det där stämde inte. :rolleyes:

Jag blir sällan förbannad över något inom figurspel. Det enda som kunnat göra mig i det närmaste oxtokig hände en kompis på LinCon. En kille backade sina figgar i min kompis turn när han tittade bort. Plötsligt stod figgarna i en fin halvcirkel, precis utanför räckvidd, efter att först ha stått på rad. :mad:

Den listan jag mötte nere på Ylva var ganska kompsnäll, som jag såg det. Helt okej. Inget fel att göra en hård lista. Att göra en lista urtråkig är en annan sak. Skaven SAD, tex...

Komplistan till GC tycker jag var helt okej. Lätt att förstå. :)

Serpent

Zeb
04-07-2005, 12:16
PS. Samtidigt måste jag säga att det är tråkigt att både du och jag (och säkert flera till) väljer bort turneringar pga sådana saker som komp eller ej...

Serpent
04-07-2005, 12:22
Jag tycker att turneringar ska vara kul. Jag gör per automatik ganska justa arméer. Jag vill helst inte bli överkörd av min-maxande idioter i två dagar. Då är det roligare att jobba övertid hela helgen...

Puss,

Zeb
04-07-2005, 12:36
Anledningen till att jag inte ens brydde mig om GotCon var att jag kom hem till Götet för första gången på tre månader. Min sambo hade prioritet då... vilket du säkert förstår. :D
Därför vet jag inte riktigt hur komp mallen såg ut.

För jävligt är vad den killen gjorde, vad gjorde ni mot honom? Tjära och Fjädrar? Hoppade på hans figgar?

Puss på dig med!

Serpent
04-07-2005, 12:45
Anledningen till att jag inte ens brydde mig om GotCon var att jag kom hem till Götet för första gången på tre månader. Min sambo hade prioritet då... vilket du säkert förstår. :D
Därför vet jag inte riktigt hur komp mallen såg ut.

För jävligt är vad den killen gjorde, vad gjorde ni mot honom? Tjära och Fjädrar? Hoppade på hans figgar?

Puss på dig med!

Jag vet att sambos har prioritet. Hoppade en sistarunda (top 20) på BSK för att åka hem och gå på Gymkhana-SM med min tjej. :) Kompmallen kan hittas på GothCons hemsida, med lite kringklickande...

På LinCon hade killen tur att möta världens snällaste spelare (från GAST, så klart... :rolleyes: ), som helt enkelt bara fortsatte spela, för att sedan gå ut och skrika så hästarna på gården bredvid Universitetet föll i sken. Hade jag varit i närheten hade jag klippt av killen hans hockeyfrilla och spottat på hans midjeväska...

Serpent

kriss
04-07-2005, 19:36
Kanske dags att packa ner ett par blågula knogjärn i armytransporten (matchar tärningarna, inga relationer till rikets flagga..) - skulle bli skitsvårt att inte bli riktigt förbannad på någon som uppför sig på det sättet.

eddie
04-07-2005, 22:12
Hehe... tufft. Tänkte mest säga hej. Vet inte om så många minns mig (jag hängde nästan uteslutande i P&R....).

Hej iallfall.

Serpent
05-07-2005, 05:50
Jag kommer ihåg dig. :)

Välkommen.

Serpent

Pendragon
05-07-2005, 14:06
Jag är lite kluven här, spelar jag "privat" s a s gör jag ju det helst med gamla "invanda" motståndare och luckrar upp reglerna för arméval lite successivt så att man kan bygga mer eller mindre vilken armé som helst med ett tema, t ex bara bikes/stridsvagnar etc. Force composition chart-grejen känns som ett lagom bra stöd i början, tills man får egna idéer, och sen kan man kasta ut den fulltsändigt i vänskapliga matcher. Roligast blir det när man har såpass bra motståndare att man kan skippa poänggränser imellanåt och bara battla loss med vad som tillgängligt.

Samtidigt så är alla dessa regler, gränser och spärrar ett minimum av vad som är nödvändigt när man möter nya okända motståndare som man inte kan snacka ihop sig med innan. Så kompositionbedömning känns som en väldigt bra idé på turneringar.

Fast jag samlar förstås hellre ihop ett gäng och spelar en kampanj.
Fast nuförtiden finns det inget gäng att samla ihop till sådana fjanterier. Fasligt vad alla ska bli vuxna, skaffa sig andra prioriteringar och inse vilken massa bättre saker det finns att lägga pengarna på än 40K.

*suck*

/Joel - Peter Pan wannabee.

Edit: Hejsan Eddie! *vinkar* Jag minns dig från P&R som en av snubbarna som ofta nästan, men inte riktigt, behövde modereras. Ungefär som CvT fast med åsikter mer lämpad för en mänsklig varelse. ;)

Sgt John Keel
05-07-2005, 19:39
Ska väl slänga in ett hej till Eddie jag också, fast jag minns mest dina meningsutbyten med Taff.

/Adrian

c4z
06-07-2005, 18:09
Alltså, vad är egentligen medelåldern på WH lirare? Alltid när jag står och kikar på modeller inne på EB Games (enda butiken som säljer WH) så får jag stå och trängas med ett gäng näspetande 8-9 åringar som tänker köpa "en ny cool skitfrän sån där monstergubbe att leka med".

Man blir nästan lite generad... Bah, man ska stå för vad man är. Men med snart 18 fyllda år börjar man anses vara ganska barnslig som leker med små plast och tenn gubbar, iaf i mina kretsar...

Nåja, vad tror ni egenliten medelåldern är?

Zeb
06-07-2005, 18:15
Tja, jag är ju 33...

Sgt John Keel
06-07-2005, 20:27
Om man pratar om folk som är seriösa med hobbyn så skulle jag säga övre tonåren, men rent generellt ca 12-13 år.

Dock ska nämnas att i ärlighetens namn så verkar medelåldern vara högre här i Gävle.

/Adrian

Zeb
06-07-2005, 22:13
Jag tycker att det verkar bero lite på vilket system du spelar med, fantasy verkar ha lite äldre spelare än 40K.
Detta är dock inte någott som är vetenskapligt bekräftat. Men på de senaste turneringarna jag varit på har jag fått det intrycket.

Serpent
06-07-2005, 22:18
På LinCon var nog medelåldern på 40K dryga 20 i alla fall. Men det var ju några i övre 30+ som drog det uppåt. Själv är man snart 28 år ung. Och jag har blivit öppnare med mitt figurnördande med åren. Lättare att erkänna att man är barnslig. :D

För övrigt funderade jag på hur mycket folk egentligen tänjer reglerna när de är på konvent. En kille som en vän till mig spelade mot (med mina högalver, för övrigt), hade glömt att hans Elector Count med häst kubbade omkring med hans IC Knights. När så RBT:n får in ett klockrent kebabskott i sidan och dödar allesammans (sexa på att wounda sista killen), kommer motspelaren på att han visst hade sin Elector som tvåa i raden. Han lyckas savea med sin Ward. Hur hade ni gjort? Tagit bort hela enheten, eller bara den riddaren som dog innan Electorn blev träffad?

Serpent

Sgt John Keel
06-07-2005, 22:25
För övrigt funderade jag på hur mycket folk egentligen tänjer reglerna när de är på konvent. En kille som en vän till mig spelade mot (med mina högalver, för övrigt), hade glömt att hans Elector Count med häst kubbade omkring med hans IC Knights. När så RBT:n får in ett klockrent kebabskott i sidan och dödar allesammans (sexa på att wounda sista killen), kommer motspelaren på att han visst hade sin Elector som tvåa i raden. Han lyckas savea med sin Ward. Hur hade ni gjort? Tagit bort hela enheten, eller bara den riddaren som dog innan Electorn blev träffad?

Serpent

Så vitt jag känner mina vanliga motståndare så hade vi bara tagit bort den första modellen.

On topic: Jag får en viss känsla av att turneringar och konvent är lite missvisande på medianålder. (Räknar man medelålder skruvar pensionärerna till det rejält.) Jag skulle aldrig ha åkt utanför stan för att delta i en turnering när jag var en liten knatte på tolv år i vilket fall vilket jag mycket väl kan tänka mig nu.

/Adrian

Zeb
07-07-2005, 10:57
I Umeå ser det ut som om runt 20-25 som medelålder på en turnering, medans 40K ligger under. Det är ju en ren Turnering (inget konvent) och jag tror, min egen uppfattning, att det verkar vara lite äldre och människor med mer fluff i tankarna på ett konvent. De har varit med i hobbyn lite längre kanske. Och framför allt indragna i hobbyn via andra spel.

I en turnering hade jag tyckt att det var helt ok att ta bort bara en av knektarna, kan inte tänka mig något annat faktiskt. Inte ens om det var hemma i källaren...
Fast lite av frågan måste vara när han kom på det?

När han skulle lyfta bort dem? En knekt.

Senare i Alvspelarens runda, eller tom i sin egen runda då det var charge dags? För sent... Då skall alla bort.

Serpent: Min nya Skogsalvs armee kommer se ut lite som följande;

lvl 4, mounted
lvl 2, mounted
Waywatcher Hero
Hero on Steed

5-6 eheter med 5-6 Glade Riders
2 enheter med 6-8 Wild Riders
ev. 1 enhet med 3 Warhawk Riders (är osäker på dessa då jag inte gillar modellerna)
samt två enheter med 6 Waywatchers.

Den skulle inte få många komp poäng... är den bra? Förmodligen inte så bra... Tror till och med a Giles sskulle kunna stompa den!!!;) Den är temad, men får ruggigt mycket i minus i olika komp mallar. Och i "Öppna Svenska Mästerskapen" hade den inte ens fått vara med...

Tycker det känns jobbigt när jag i ett sådant läge måste slänga in rankade enheter efter som det förstör mitt Indian tema...
Och hur skulle reaktionerna bli på Ylva om jag kom förbi med den listan? Jag undrar för i höst kommer jag eventuellt att spela där...

Pendragon
07-07-2005, 18:09
Nu har jag lite taskig koll eftersom jag varit "ute ur gamet" men när jag traskade in på Utopia nu i veckan vadade jag i snorungar upp till midjan (vilket inte vill säga lite, då jag själv bara lyckats nå 170cm ;) ) varav merparten verkade yngre än min trogne sidekick och lillebror på 12 bast. Lite längre in så satt det dock några tonåriga killar och målade och personalen var tydligen också relativt aktiva spelare.
På EB Games var det annorlunda ställt. En hord yngre killar svämmade över dataspelsavdelningen, men borta vid figurspelen var det ganska tomt, sånär som på en kille som fick hjälp av en ruskigt insatt butiksnisse med att starta en WHFB-armé. Bägge verkade dessutom betydligt äldre än mig. Det kanske dock ska tilläggas att vi var där under vad som för de flesta är arbetstid, eftersom jag är "arbetsfri" över sommaren mellan studierna. Det kan ha spelat in.

Själv är jag ruskigt nära att drabbas av åldern 26...

/Joel

Serpent
07-07-2005, 22:40
Zeb: förklara temat med armén för Ylvaiterna. Förbered dig på att bli lite dissad. Spela armén ändå. Min armé har sämst komp i Ylvas interna liga och ligger just nu så sist den kan bli... :rolleyes:

Serpent

Sgt John Keel
07-07-2005, 23:14
Bara en fråga. En av mina kompisar (Amaroth) har fått för sig att vi borde gå på Silly Con. Är det någon som vet hur mat, logi och hygien fungerar där? Jag har aldrig varit på konvent förr, så ursäkta min okunnighet.

/Adrian

c4z
08-07-2005, 13:41
Humm, verkar som om de flesta här lirar WHFB... Personligen gillar jag feta gevär och stridsvagnar mer än drakar och riddare i skinande rustningar och pga det så blev det WH40K för min del.

Har aldrig testat WHFB så jag har ingen aning om vilket av de båda spelen som egentligen är roligast. Någon här som kan beskriva skillnaden åt mig lite grann. Vilket av de båda spelen är mest slumpmässigt, vilket kräver mest skicklighet, vilket är bäst balanserat osv.

Vem vet, kanske jag startar en liten Skaven armé att springa runt med på stan...

Serpent
08-07-2005, 17:26
Jag har spelat bägge i sisådär 10 år, och det här är mina åsikter...

WHFB: kräver mycket tankearbete i alla faser. I uppställning, i motståndarens runda samt din egen. Du måste kunna tänka två rundor i förväg fölr att det ska gå riktigt bra. Det är bra att vara många, ytterst få karaktärer ninjar upp en enhet på egen hand (à la Nurgle-prins med Manreaper...).

40K: kräver att du kan koncentrera dig nämnvärt i din egen fas. Uppställning betyder en del, men man kan oftast redeploya ganska snabbt. Det är svårt att förlora i Set-up i 40K. I WHFB är det däremot inte det... Kräver att man kan slå tärning bra. Det är något jag än så länge inte klarar så bra... :rolleyes:

Jag tycker bägge är kul att spela. Jag kan ofta skratta mig igenom ett slag, även om jag i turneringar sett mer glada miner i 40K-salarna. Det verkar som om det är sån prestige i Fantasy ibland.

Serpent

mirakel_jocke
09-07-2005, 01:53
Tänkte bara säga hej!

Någon enstaka 'nid spelare kanske kommer ihåg mig från gamla Portent!

Tillbaka till topic: Jag är själv 14 och har spelat i ungefär 1 år (jag samlade innan då jag var runt 10, men då köpte jag bara lite random stuff och målade det, förvånansvärt nog så hade jag lika kul då med warhammer som jag har nu, fast på ett lite annorlunda sätt) och jag lirar med ett gäng i klassen på runt 5 personer. De flesta av oss är ganska seriösa och de som inte är det lirar vi sällan med (har en kompis som har bytt lag runt 4 gånger både i fantasy och 40k, han är ganska utesluten ur våran spel grupp...!) !

Heh, minns denna tråd från gamla Portent. Tror däremot inte att jag nånsin introducerade mig själv där :rolleyes:

/Mirakel_Jocke

Serpent
09-07-2005, 05:00
Får man vara så elak att man tycker att folk borde säga "ras" eller "armé"? "Lag" implicerar sport, och enda GW-spelet som har lag är ju BloodBowl... :rolleyes: kriss har en tendens att kalla sin Orkarmé för "skock", eftersom det är alldeles för få Orker för att vara en armé. :D

Nåväl. Hejsan M_J!

Serpent

Zeb
09-07-2005, 08:01
Känner igen dina tankar om fantasy, att det krävs mer. Detta kan säkert bidra till en hel del kontrollerade miner.
Sedan tycker jag att det ser ut som att det är mer ok att visa andra kännslor i 40K än i Fantasy. Jag har hört mycket "Yes! JAAA!" etc. från ett 40K bord, då man sprängt både det ena och det andra. Medans vid ett fantasy bord hörs ingenting, och du får definitvt minus om du utför glädje utropp (jag är dock känd för glädje utropp då en Vampyr general/eller Heriophant dör).

Hej på dig, M_J!

lordmetroid
09-07-2005, 12:21
Ja tycker inte det ar speciellt oseriost att byta arme om man inte gillar det. Det ar ju trots allt pa den som gor dets bekostnad!

Sjalv har vi en person i varan forening som har varit alla armeer i 40k tills han bestamde sig att lira Orkz... Jag bestamde mig dock att lira Orkz fran borjan men jag har en stor passion for fluffen och modellerings mojligheter med Orkz. I fantasy kor jag med en steampunk theme based Miragliano army using Empire rules.

Pendragon
10-07-2005, 03:40
(har en kompis som har bytt lag runt 4 gånger både i fantasy och 40k, han är ganska utesluten ur våran spel grupp...!)

Får han inte vara med för att han byter armé? Vad är problemet med det?

/Joel

Zeb
10-07-2005, 09:04
Pen, du som varit moderator (och Auzu om du ser detta), skall posten rapporteras som flamebait eller liknande? Här är posten:

http://www.warseer.com/forums/showpost.php?p=106503&postcount=70

mirakel_jocke
10-07-2005, 15:17
Får han inte vara med för att han byter armé? Vad är problemet med det?

/Joel

Jag kan förstå att det jag skrev lät lite hårt!
Så här ligger det till, han byter arme, han köper den armens codex han läser inte igenom codexet, han köper ett regimente och en ledare till den armen. Sen tycker han armen verkar trist (utan att ha läst igenom codexet) och byter arme igen. Han försöker sälja den gamla armen och hittar en ny som han tycker verkar kul... Och nu kommer den värsta biten, när man ber honom läsa igenom regelboken (han har den...) så säger han bara " nej du får läsa igenom den och berätta reglerna för mig" . Gissa om det gör en pisst...

Det summerar på ett ungefär hans beteende gällande Warhammer...

Men nog om det nu (vill inte gå inn på nån diskussion om honom eftersom han för övrigt är sjysst) !

/Mirakel_Jocke

Sgt John Keel
15-07-2005, 22:51
Bara en fråga. En av mina kompisar (Amaroth) har fått för sig att vi borde gå på Silly Con. Är det någon som vet hur mat, logi och hygien fungerar där? Jag har aldrig varit på konvent förr, så ursäkta min okunnighet.

/Adrian

/Adrian mmmmmarabou

Eversor
15-07-2005, 23:11
*Sticker in huvet och kollar runt lite*

:chrome: Hej pojkar! Och flickor om det finns några.

*Smyger ut igen, lite lönnmördarlikt*

Crux
15-07-2005, 23:51
Slänger ut en fråga i tomma luften och frågar om det är någon här som skall på Närcon?

Pendragon
17-07-2005, 14:19
Pen, du som varit moderator (och Auzu om du ser detta), skall posten rapporteras som flamebait eller liknande? Här är posten:

http://www.warseer.com/forums/showpost.php?p=106503&postcount=70

Rapportera alltid om du är osäker. Det är moderatorernas jobb att sortera vad som faktiskt ska gå vidare.

/Joel

Serpent
19-07-2005, 08:05
Slänger ut en fråga i tomma luften och frågar om det är någon här som skall på Närcon?

Jag funderar på det. Men eftersom arrangören inte svarat på frågemail på 12 dagar börjar jag bli skeptisk...

I så fall blir det nog mina 13:e som ska ut och springa igen. Eller möjligen jamaicanerna. Vi får se...

Serpent

Crux
20-07-2005, 22:15
Jag funderar på det. Men eftersom arrangören inte svarat på frågemail på 12 dagar börjar jag bli skeptisk...

I så fall blir det nog mina 13:e som ska ut och springa igen. Eller möjligen jamaicanerna. Vi får se...

Serpent
Ok. Personligen skall jag dit, men kommer inte ställa upp i någon turnering p.g.a. brist på armé. Men om du ser en snubbe utklädd till Riff från Sluggy Freelance, morsa på honom, det är jag :evilgrin:

Serpent
21-07-2005, 05:59
Riff från Sluggy Freelance

Huh? Vem och varifrån? Är det någon tecknad serie som vi äldre inte har sett..?

Serpent ;)

c4z
21-07-2005, 07:35
Jag har heller ingen aning om vad det är... Umm, skulle vara lättare om du klädde ut dig till Bamse eller en Transformer eller nåt sånt :D

Crux
21-07-2005, 17:56
:eek: FYY PÅ ER!

Har ni aldrig läst Sluggy Freelance! Gå GENAST och gör det! (http://www.sluggy.com)

mirakel_jocke
21-07-2005, 23:47
Haha! Skön serie!

Okej, kom igen nu svennar! Vi kan väll för fan inte kåte norskarna bränna oss i mest posts och mest aktiva tråd? Eller hur!

Så, börja spamma om småsaker som har hänt under dan och dylikt!

/Mirakel_Jocke

Sgt John Keel
22-07-2005, 02:08
Okej, kom igen nu svennar! Vi kan väll för fan inte kåte norskarna bränna oss i mest posts och mest aktiva tråd? Eller hur!

Nå, det har ju hänt förr. :p

Nåväl, en frågeställning här:

Skulle någon ha något emot att slåss mot en HE armé som bestod av en massa proxies. Till exempel Bretonnia Damsel'n som magiker, Glade Guard som Archers, Tomb King Chariots med de nya Wood Elf hästarna och högalver som åker på, Glade Riders som Eryllian Reavers osv...

Naturligtvis skulle allt vara målat i ett enhetligt färgschema. Anledningen till att jag vill göra detta är att HE plastmodellerna är *hotväldigthost* fula, Tiranoc Chariots är en plåga att måla och Eryllian Reavers är dyra för hur modellerna ser ut. Sen kommer jag givetvis använda riktiga HE modeller ochså (Bolt Throwers, Heroes, Shadow Warriors osv...), men vad tycker ni om konceptet och dess acceptans i turnerigar?

/Adrian

Thud
22-07-2005, 02:23

Haha! Så naivt av deg. Dere har ikke sjangs i havet! Vi eier dere når det kommer til å spamme røkla ut av en tråd! ;) :p

Sgt John Keel
22-07-2005, 02:27
Haha! Så naivt av deg. Dere har ikke sjangs i havet! Vi eier dere når det kommer til å spamme røkla ut av en tråd! ;) :p

Det var väl inte direkt oväntat när hälften av er är gamla Wastoider eller Tundroider? :p

/Adrian

johnblund
22-07-2005, 05:33
spam

:)

Razerz
22-07-2005, 12:45
Skulle bara tittat in och hälsa på resten av svenskarna här.
Hej,hej.

Punk_in_Drublic
22-07-2005, 13:27
Det var väl inte direkt oväntat när hälften av er är gamla Wastoider eller Tundroider? :p
/Adrian

På den annen side så har dere tilsynelatende bedre malere enn oss. Da jeg så hæren til Serpent og et par av de andre som var på den samme siden, ble jeg utrolig imponert. Men, nei, dere klarer nok ikke prate like mye skit som oss. :angel:

Snakkes,

-Punk

Thunkorknivor
22-07-2005, 14:23
I Norge kostar ett rör Pringles chips 30 norska kronor. Det är typ 45 svenska. Det är sjukt.

Eversor
22-07-2005, 18:19
I Norge kostar ett rör Pringles chips 30 norska kronor. Det är typ 45 svenska. Det är sjukt.
:chrome: Ytterligare ett skäl till att inte köpa Pringles ;) Tacka vet jag lantchips!

"De här bladen friterar vi..."

Serpent
22-07-2005, 18:33
På den annen side så har dere tilsynelatende bedre malere enn oss. Da jeg så hæren til Serpent og et par av de andre som var på den samme siden, ble jeg utrolig imponert. Men, nei, dere klarer nok ikke prate like mye skit som oss. :angel:

Snakkes,

-Punk

Man tackar. :)

Vilken armé var det du såg? Jamaicanerna eller vargarna? Jamaicanerna ligger på en del av sidan där bara föreningsmedlemmars arméer visas. Vargarna var på turneringsredovisning, dvs innehöll ett par folk från andra föreningar (två från Lund, bland annat).

Serpent

Crux
22-07-2005, 18:48
Serpent: Nu blev jag nyfiken, har du en länk till någonstans där man kan se dina snubbar? :D

johnblund
22-07-2005, 19:33

det kan de gött ha. ;)

med alla de där olje pengarna menar jag

kanske dags för en ny union snart :)

jag hörde att norges olje pengar som de har liggandes är nu lika mycket som sveriges statsskuld. :eyebrows:

A perfect match

Som två pusselbitar.
Sverige blir av med sin statsskuld och norge blir av med sina pengar. :cool:

skit bra

Crux
22-07-2005, 19:36
Jag håller med dig fullständigt, JohnBlund.

Påminner mig om ett gammalt norgeskämt...

Varför har norrmän så flottigt hår? Oljan har stigit dem åt huvudet :evilgrin:

Sgt John Keel
22-07-2005, 20:15
Min frågeställning känner sig ignorerad.

/Adrian

Crux
22-07-2005, 20:28
Min frågeställning känner sig ignorerad.

/Adrian
För att vara lite snäll mot din ignorerade frågeställning:
Nej, det skulle jag inte, så länge som temat håller och man tydligt kan se vad som är vad... tror faktiskt inte att någon skulle ha det, och om de har det så är de, enligt mig, inte värda att spela emot.

Serpent
22-07-2005, 20:52
http://ylva.sverok.net/bildserier/gothcon2005/
Bilder på finalisterna i GothCons Best Painted. Mina 13th Company.

http://www.foreningenylva.org/
Gå in på GW-spel. sedan på Armépresentationer. Där finns det en del snygga grejer. Mina Jamican IIIrd, bland annat. Mer coola än snyggt målade, kanske.

Sgt: Jag skulle nog tycka att det blev lite jobbigt i längden. Dessutom ser det konstigt ut med så mycket blandning. Om man körde med en och samma ursprung på modellerna så skulle det nog fungera (en bekant funderar på en HEarmé bestående av Samurajfiggar), men med så många olika "modellkällor" kan det se konstigt ut. Inget sammanhang förutom färgerna, alltså.

Jag skulle inte göra armén så, men skulle nog inte ha något emot att spela mot den någon gång...

Crux
22-07-2005, 21:18
Serpent: Jäävligt fina modeller du har där :D

Eversor
22-07-2005, 22:24
:chrome: Så... Angående turneringar. Jag har länge hävdat att turneringar är ondskan själv, att de i längden kommer att få hobbyn att utvecklas på samma sätt som MtG (dvs till powergamerbajs) och en massa andra saker. Men det är ju så klart bara retorik. Hur är det med konvent i Sverige? Spelar folk på samma sätt som amerikanarna verkar göra? Är det bara fullt med folk som lismar in sig för att få trevlighetspoäng?

Och framför allt, finns det några turneringar i den mellersta och övre delen av landet som kan vara värda att ta sig till någon gång?

I fjol gjorde jag ett radioinslag om ett konvent här i Sundsvall, och där var intresset för 40k noll. En WHFB-turnering var det enda i figurväg jag såg, resten var bara rollspel och MtG, och det blir ju ingen gladare av.

Serpent
23-07-2005, 05:58
Vad jag förstått är det olika från konvent till konvent. I södra Sverige (Stockholm och nedåt, kan man väl säga) känner jag bara till de "fyra stora" (dvs GothCon, SydCon, LinCon, BSK) något vidare. Sedan finns det ungefär fem olika figurspelsturneringar ibara Halmstad under året, fast jag har aldrig varit där. De har legat dåligt hittills (senaste var helgen innan man åkte och jobbade på Arvika). Sedan finns det ju hur mycket små turneringar och konvent som helst (NärCon, FejKon, Wizard Summer Games, osv). I Stockholm har Rogue Trader börjat med turneringar i båda systemen, vilket uppskattas.

Hursomhelst. Det jag kan säga är att turneringar på konvent oftast är trevliga, relativt vänliga och roliga att delta i. I.o.m. komp så får man något mer bakgrundstrogna arméer, inte min-maxad Pete Haines-bajs (se t ex hans idé om en Static Firepower-armé i någon WD för inte så länge sedan :rolleyes: ). Sedan är det ju upp till varje spelare hur trevlig slaget blir.

I norra Sverige verkar det vara mer tävlingsinriktat, i stil med att man tar det bästa som finns i listan, strunt samma vad bakgrunden säger, och sedan slår man tärningar. Men Zeb och andra som bor däruppe vet bättre.

Serpent

Zeb
23-07-2005, 09:54
Jag bor inte där uppe!!! Jag åker på måndag och blir borta i fem veckor, men jag bor i Partille! :angel:

Sedan spelar jag inte 40K så på den delen vet jag inte hur det ser ut.

Men i fantasy är väl den stora turneringen Fantasia Fanatic i Umeå, det brukar vara 40K där med, men endast en liten del. Kolla på www.fantasiaweb.se, Fanatic blir av den 15-16 oktober. Fantasia är i min mening den bästa Figurspelsbutiken (av de jag besökt) i Sverige, Andreas hjälper dig sökert om du kontaktar honom, även med ev. bostad under turneringen.

I norra Sverige verkar det vara mer tävlingsinriktat, i stil med att man tar det bästa som finns i listan, strunt samma vad bakgrunden säger, och sedan slår man tärningar. Men Zeb och andra som bor däruppe vet bättre.

Serpent

Sånt gör mig lite ledsen Serpent. Jag tycker inte att mina armeer är så farliga... Och det är rätt typiska armeer för vad som förekommer uppe i Norrland. Och jag tycker våra matcher varit mer än att bara slå tärning.

Visst jag har sett SAD, RAF (men bara en), Tzeentch Draken och Goblins Magi/Boltthrrower lista, men faktiskt är de undantag.

Jag har ju sedan spelat ett par turneringar söder ut (hur många har du spelat i Norrland??? :D). Och inte för att sprida skit, men klimatet på GothCon då jag var med var inte behagligt. Mycket tjaffs, lite regel kunnande. (OBS! Jag klagar inte på Anton och hans bror som arangörer)

Sedan sist i Helsingborg... Ena Scott brodern tog som sagt 45 minuter i uppställningen för att jag hade en drake. Matchen innan hade han gått runt i 30 minuter och tittat på andra armeer istället för att spela sin match. Och hade därför problem att hinna färdigt.
Mycket gnäll på en del armeer, som i sig inte var farliga alls.
En savage orc spelare som gnälde på allt som var okompat, körde med en rätt hård lista själv, men den fick ingen kommentera. Han hade dessutom vunnit en turnering på att han hade bäst komp (enligt han själv), det känns också knepigt.

Tänk dig själv att förklara vad du sysslar med på fritiden:
-Jag vann turneringen!
-Spelade du bäst?
-Nej!
-Målade du bäst?
-Nej!
-Hur vann du?
-Jag hade bäst komp.
Hur skall någon förstå det, som inte är riktigt insatt i allt, precis allt då det finns 15 olika komp mallar.

På ett annat forum läste jag att det stog: "I Norrland kör man okompat för att det finns så stora obefolkade ytor att dumpa liken på". Känns också rätt vettig som kommentar.

De flesta av oss har en baktanke/bakrund med armeerna vi spelar. Det känns som ordentliga på hopp, särskilt då det kommer från folk jag respekterar (ex. dig ;)) eller folk som inte spelat hos oss! Som bara bestämmer sig att det är fel.
Bara så du vet.

Jag tycker fortfarande att en viss komp. kan vara bra (ex. GT Nederländernas variant). Men den bör vara enkel. För om den är komplicerad, vilka gynnar den då? Nybörjarna eller Veteranerna? Jag tycker att den klyftan ökar med komp. och det är något som inte gynnar spelet på lång sikt.
(Jag pratar naturligtvis om Fantasy, då jag fortfarande inte har en aning om hur 40K funkar).

Serpent
23-07-2005, 15:02
Ursäkter för påhoppet. Inte min mening. Jag skrev som sagt bara vad jag hört, och mestadels om 40K, inte Fantasy. En kille skrev något om en turnering i Falun i den här tråden för några veckor sedan som hade den innebörden. Och det gällde 40K... Och jag vill påpeka att jag skrev att jag mest hade koll på saker från typ Göteborgsregionen och nedåt i landet. :angel:

Vi återkommer till klimatet på turneringar igen, märker jag. Och jag håller med dig i att det kan vara riktigt analt på vissa konvent. Att gå runt och kolla på arméer när man egentligen ska spela själv är inte bra. Det är rent av oartigt. Om man har en kompis på bordet bredvid, kanske man tar en minut då och då för att kolla hur det går, men att strunta i sin motståndare på det sättet du beskriver det är uselt. Och Alli (som jag förutsätter att det var) med Savage Orcsen har nog rekordet för lång konventsmatch (årets LinCon - de var på turn två när alla andra var klara och det var dags att packa ihop... :eyebrows: ).

Våra slag har varit kul, men jag tycker inte dina arméer har varit särskilt jobbiga, varken i mallar eller annars. Du vet vad du gör, vilket resulterar i vinster. Jag tycker dessutom att du är en trevlig prick, som inte gottar sig i vinster eller motståndarens misstag/tärningslag åt fanders.

Problemet med mallar är att det går att bygga runt dem. GC i år hade subjektiv komp, vilket jag tyckte fungerade bra. Särskilt bra är det om det finns en förhandsbedömning. Som exempel kan man ta den interna liga vi kör i Fantasy på föreningen. Jag har sämst komp, med en ganska snäll och usel Blood Dragon-armé, och ligger därför klockrent sist. Kommer nog att vara parkerad där när det slutar också.

Jag ska spela en okompad turnering 5-7/8 (40K), och det ska bli intressant. Har egentligen inte ändrat listan något alls.

Serpent

mirakel_jocke
24-07-2005, 18:19
Serpent: Jääkligt fina armeer!

Skulle du kunna visa oss lite mer av ditt "fluff" (stackars katt..) till din Jamaicanska armee? Jag gillar nämligen hela iden bakom den och lite mer fakta kan aldrig skada!

/Mirakel_Jocke

Sgt John Keel
24-07-2005, 18:51
Död åt katterna!

Jag är allergisk mot dem, och djävulskt nog ska de alltid gå och sno runt mina ben och ligga på mina kuddar. :mad:

/Adrian

mirakel_jocke
24-07-2005, 21:33
Hehe!

Fluff...Fluff...Fluff, fluff, fluff!!!

Mwuahahahahahaha!

/Mirakel_Jocke

Serpent
24-07-2005, 21:36
Facts about the Imperial Worlds
Jamica

Position: Pacifius Segmentum, orbiting Layala 572, an H-class star.
Size: aprox. 1/6 of Terra
Land Mass: Three small island continents, Duro (largest), Beliz & Trinia (smallest), several archipelagos scattered around the planet.
Population: aprox. 2 million.
Tithe Rate: Exactis Prima
Main Industries: Tourism, exotic fruits, liquor, fishing, pearl-diving, woodworks & Jami-can cigarettes.
Main Exports: Liquor, woodworks & fruit (legal). Cigarettes (smuggled).
Main Imports: Other foodstuffs, mechanics.

Welcome to the paradiseworld Jamica!

Ever since its discovery, this beautiful world have been one of the pearls of the Imperium. Its warm oceans encompass most of the planet, and the islands that dot its blue face are all covered in tropical jungles and white beaches. The three main islands are Duro, Beliz and Trinia. We shall now look closer on each one, as well as a few of the archipelagos.

The Large Islands
Duro: Duro is the largest island on Jamica, and here the capital, Kinston, is situated. Here, most of the administration of the planet is done, and the capital is also the most formal of the towns on Jamica. A Kinstoner is generally considered boring among other Jamicans. Here lies also the main Imperial shrines, the Ecclesiarch’s palace (although much smaller than what is usual on other civilised worlds) and so on. There is also the much celebrated woodcarving-quarters, where the craftsmen perform wonders before your very eyes with their skilled knifework.
Apart from Kinston, there are three sites of such importance that they must be seen when you visit fair Duro. These are the beaches of Cafiere, the Haluni Maze and Mount Faramo.

Cafiere: The beaches of Cafiere are one of the most beautiful places in the whole Segmentum. 14 kilometres of white sand stretch round a lagoon of clear blue water. The lagoon have a large quantity of tropical fish and is an excellent place for divers and sailing tours. Situated right next to the beach, luxurious hotels welcome guests from all over the Imperium. Cafiere is best reached by groundcar or bus, 25 kilometres on route 5 from Kinston, about two and a half hour drive.

Haluni Maze: This maze was built long before Jamica was re-discovered by Imperial surveyors. It is believed that it was constructed during the 32nd or 33rd millennia, and comprises of 450.000 perfectly flat slabs of jet-black stone, most probably lava-based rock. Each slab is 3 metres broad and 5 metres high. The slabs’ thickness has a variation of 12 millimetres, the thickest being 25.8 centimetres thick, the thinnest 24.6. It remains a mys-tery how such a thing could be built without advanced technology, and it is discussed whether it has been constructed by the Jamicans, or by some alien civilisation. The Maze is situated on a small atoll outside Talaw Peninsula, and can only be reached by boat. Fer-ries depart from Janama and Suri, both about four or five hours from Kinston.

Mount Faramo: Jamica’s highest mountain, and only volcano (now inactive). Its name means ”Love seen from afar” in native Jamican. When one has reached the top of Mount Faramo, one can understand why. From a 1000 metres above sea level, one can see the whole of Duro, as well as a lot of the ocean surrounding it. On a perfectly clear day, it is said that you can actually see the smoke from the main rum distillery on Beliz, which is almost half a day away by ferry. By tradition, the ruler of pre-Imperial Jamica came from Duro and took his wife from Beliz. Thus, he stood on top of Mount Faramo to watch as his queen came on the ceremonial boat, thereby giving the mountain its name.

(Guide’s Notes: Arranged marriages is something very uncommon on Jamica. Youths are instead encouraged to find their own loved ones rather than that their parents should force someone upon them. The royal marriage was something more of tradition and rit-ual. It is noted, that both king and queen could have another spouse as well, if they should choose to.)

From Kinston, the ferry for Beliz departs twice a day. If you are in a hurry, there is the possibility of chartering a small shuttle-craft, or ”thopter” as they are also known. If you choose this way of travelling, you may very well be on Beliz in only two or three hours, but will not have the chance to appreciate the lovely, soothing ferry-trip. Not only is the luggage compartment very limited, but it is also quite expensive to travel by thopter, so your wallet (and your wardrobe) may be somewhat thinner afterwards.

Beliz: Beliz is the second largest island and famous for its many liquors. Brewed on fruit from the jungles, they have a taste that has no like in the whole of the Imperium. Espe-cially recommended is the ”San Ancina Jungle Rum”, which is matured in casks made from Iam-wood, the very finest jungle wood, thus giving it an even more exotic taste.
San Tirena: San Tirena is the largest town on Beliz, and it is here the ferries from Duro land. The town is built around a natural lagoon, making it a perfect port, shielded from the worst of the occasional storm and still providing a harbour for deep-sea vessels. The harbour mouth is crowned by an Imperial Eagle made from Iam-wood, plated with pre-cious pearls.
During the night, silent and sleepy San Tirena wakes up. The numerous res-taurants and dance-halls around the harbour open at around eight in the evening, and don’t close until five in the morning. Here you can listen to live music, as well as record-ings by the greatest musicians on Jamica. Celebrities like Iouna Cox, ‘Daddy’ Rostle and Tatu Mosilie play regularly in the many music clubs. The most famous places in the harbour are the Irie Musiq, a large dance-hall with room for over a thousand guests, Ma’s Deli, the best restaurant in San Tirena, and the Pier Party, an establishment situated under an open sky on one of the long piers.

Managa Distillery: But there’s more to Beliz than that. Make sure to visit the Managa Distill-ery, where you, for a small fee, can make your personal bottle of ”San Ancina Jungle Rum”. There are also several small destilleries dotted around the island, some run by a single family and producing only a single product or label. Who knows, maybe you can find something that suits you better than anything.

Pearls of Paname: Another site of interest is the small village of Paname. Here you can see the pearl-divers put out from the shores in their small vessels by the early morning light at four in the morning. You can also take a tour of the lush Iamwood jungles. There are very few natural predators on Jamica, so almost all the animals you will see are harmless.

The smallest of the three island continents is Trinia. It can be reached by ferry from Kinston, and the trip will take most of the day. Only two thopter companies have trans-port routes to Trinia. This is mostly because of the long distance, making it impossible for the smaller thopter variants to even reach the island on a full tank.

Trinia: After the long journey from Kinston, the ferry arrives in Trinia’s main harbour Juliana. The ferry should arrive just before nightfall, and most people choose to spend the night at one of the hotels in the town. The next day, one should try to visit the fish market in the harbour, where the fishermen, who have been out since three in the morning, come in with their exotic bounties. Many delicious sea-dwelling creatures are fished, and if you choose to visit a restaurant make sure to try one of the island’s specialities, such as the swordfish or deep-sea octopus.

Cigarettes of Jamica: The main industry on Trinia, however, is the making of the famous Jamican cigarettes. The tobacco is grown deep within the jungles on the island, and thereby acquires a certain taste, incomparable to any other smokes in the Imperium. There is a drawback though. The tobacco is very strong, and to a person not used to it, the cigarette can cause an almost hallucinogenic state, like the drug obscura. The product is therefore restricted to Jamica only, but a lot of cigarettes are smuggled off-world, either by tourists or by actual smugglers, willing to risk their life for money. The price on a single Jamican cigarette outside Jamica can rise up to more than 5.000 Imperial credits, depend-ing on its age. Some harvests are stronger than others, and as tobacco is also grown on the other two main islands, although not in the same amount, the real Trinia-cigarettes are very much sought after.

Boat-trips: Trinia also have a large amount of beautiful beaches, some which can only be reached by boat. There is a possibility that you can find your very own beach, undisturbed and quiet. Boats can be chartered in Juliana, or you can travel with one of the ferries that leave from the harbour two or three times a day. The boats are often equipped with floors made out of glass, giving you the opportunity to see the many wonders of the sea beneath your feet. Each ferry have its own destination, which is usually one of the larger beaches, where the ferry anchors for a few hours, enabling the passengers to enjoy a swim in the warm ocean or relax on the beach.
Apart from the desolate beaches and the tobacco industry, there are very few distinguishing features on Trinia. The island is still quite untouched by the rigours of heavy tourism, much thanks to its isolated location. It is, however, an ideal place for those who wish nothing more than peace and quiet. Life is very easy on Trinia, and the pace is slow.

Serpent
24-07-2005, 21:36
The Archipelagos
Jamica also have four major gatherings of small atolls, the Archipelagos. Most of these atolls are uninhabited, but a few are not only homes to people, but also sites of great interest.

Ivania: The Ivania Archipelago lies about two hours south of Beliz, and ferries depart from San Tirena once a day. The Archipelago is a haven for the person who really appreciates diving. The coral reefs around the archipelago harbour many different tropical life-forms and every village have their own diving shop, where you can rent equipment, or have your own repaired and refilled. Make sure to visit the Thani reef, where hundreds of different fish and sea-dwelling mammals inhabit the ocean.

Kubine: The four atolls that form the Kubine archipelago lie on the top of four mighty mountains, which rise from the ocean floor. The four small islands have become a para-dise for those who like to sea-surf. The waves around Kubine can become up to six metres high, and a skilled surfer can travel over two hundred metres on one. To reach the archipelago, take the ferry from Duro, which leaves once a day. The trip is about six hours long, but worth the effort. The islands all lie around their ”mountain tops”, and the air is soothingly cool in the higher regions.

Araman: The Araman-archipelago, situated two days ferry-travel from Duro, is a haven for many exotic birds and animals. It is the only place in the galaxy where you can see the unique rajan-bird, only five centimetres high and with a wonderful plumage.

Tarin: The Tarin archipelago is the numerically largest of the four, but also the one least visited by tourists. It is a quiet place, with fifteen small islands dotted into a southeast-northwest belt. Only three of these are inhabited. For those with enough money and time, it is possible to spend several weeks on an island, living a life of a colonist.

History
The history of Jamica tells a story of relative peace and quiet. In fact, there has only been one major uprisings during the Imperial rule.

The Greanoy Revolt: In the early years of Imperial rule on Jamica, off-world officials tried to impose a stricter way of life on the jamicans. The fourth planetary governor, a certain Dren Greanoy, grew displeased with the productivity of the main industries. He therefore tried to lengthen the workdays, enforce a more disciplined working environment, and punishment for failings to this new order. The jamican population rose against this, but the governor’s elite guard repulsed demonstrations with severe causalties. Surprisingly, Greanoy disappeared two weeks later, on a diving-trip outside the Ivania archipelago. His body was never found, but it is believed he and his two aides were attacked by a Sanju-shark, a deep-sea creature which rarely comes up to the surface. In his place, Solomon Root, was appointed by the High Lords of Terra. Root, born on Jamica himslef, adapted a more easy-going attitude towards the population, and life returned to normal on Jamcia.

History of the Jamican Imperial Guard
Jamica’s location in a relatively peaceful Segmentum have spared the planet from the most heavy drafts into the Imperial Guard. Only three separate foundings have taken place on the planet in the last hundred years. The only Jamican regiment currently in the Emperor’s service is the Jamican 3rd, led by Colonel Makel Solomon, a veteran from the 2nd Jamican regiment. The regiment specialise in nautic operations, being from an ocean world, but they have also fought in the Sard campaign, where they once faced two thirds of a company of the heretical Alpha Legion, in the battle of Khanak Landing. The Jamicans were able to repel the traitors several times, before a well-timed assault from the Raven Guard Adeptus Astartes swept away the worshippers of the dark gods.

The Jamican way of life have made other Imperial servants doubtful of their use to the Emperor as a fighting force. The soldiers seem uninterested in their tasks, preferring to lie basking in the sun, singing around a campfire or playing net-ball rather than doing weapon drills. When in battle, however, they are as motivated and fierce as any other soldiers in the Guard. The frequent use of Jamican cigarettes among the soldiers is also a source of anger in the commissariat. The Jamican officers do not seem to worry about this, however. No matter how many raids are made by military officials, the smokes always seem to have disappeared when the raid is launched. Petitions have been made that the highest officers would be subject to an investigation, but High Command seem to ignore this, as long as the Jamicans perform as splendid on the battlefield as they have done earlier.

mirakel_jocke
24-07-2005, 22:02
Wow!

Riktigt cool historia Serpent!

Gör en själv jäkligt inspirerad att börja skrive lite om ens raser själv!

/Mirakel_Jocke

Eversor
24-07-2005, 22:35
Aj så mycket text, min hjärna gör ont ;)
Men kul läsning!

Alex
24-07-2005, 22:48
Hej alla!

Ny svensk här på forumet! :)

Bor i Göteborg, är 22 år och har lirat WHFB i 7 år. Har trots det extremt små armeer, då jag inte målar så ofta. Men jag älskar spelet! ^^

Zeb
25-07-2005, 09:22
Serpents armeer är snyggare i verkligheten! :D

Serpent; No hard feelings! Jag åker till Umeå idag kommer ner i September, vi får träffas och spela då!

Auzu
25-07-2005, 09:34
Men du Zeb så du kommer upp lägligt till att jag blev peppad på fantasy igen :)

Men att det ska vara så förbannat att man blit pepp på att måla och bygga samma vecka som man ska flytta så att allt ligger nerpackat :rolleyes:

Edit: Btw satt och tänkte på hur man skulle kunna göra en intressant Bretonnia lord på pegas som är lite anourlunda. Så jag funderar på att göra en "ängel" då jag tar benen från living saint och över kroppen från en bretonnian bsb ger han en sköld i vänster handen och ett svärd i höger handen sen plast vingar från pegasen. Tror ni att det funkar?

Scactha
25-07-2005, 13:55
Tänk dig själv att förklara vad du sysslar med på fritiden:
-Jag vann turneringen!
-Spelade du bäst?
-Nej!
-Målade du bäst?
-Nej!
-Hur vann du?
-Jag hade bäst komp.
Hur skall någon förstå det, som inte är riktigt insatt i allt, precis allt då det finns 15 olika komp mallar.

Om man inte är från urskogen så har man hört talas om handikapp som i golf. Då fattar man snabbt att Tiger Woods inte har att göra på Skatås motionscentral.

För xth gången Zeb. Komp är inte för att folk inte kan spela utan för att det ska vara roligt. Om någon däremot helt plötsligt känner att de inte kan vinna p.g.a. deras favvocombo inte är tillåten så säger det nog mer om deras förmåga än motspelarens...

Jupp, svensk med.

Auzu
25-07-2005, 15:53
Komp är inte för att folk inte kan spela utan för att det ska vara roligt
Men det är roligt att spela utan komp då det bara är ivägen.

Zeb
25-07-2005, 23:24
Om man inte är från urskogen så har man hört talas om handikapp som i golf. Då fattar man snabbt att Tiger Woods inte har att göra på Skatås motionscentral.

Går det att spela golf där???!

Problemet med liknelsen "Handikap i Golf" är att det är spelaren som avgör vilket handikap han har genom att spela olika banor osv. Det är inte klubborna som avgör vilket handikap han har. Wilson har inte +3 i handikap, Slazenger 0 och Big Bertha ger inte -3 i handikap.

Jag skulle mycket hellre se ett system där spelaren tog med sig tidigare resultat in i turnering... Göran Farm börjar på -40 (1:a en GT, 2:a en annan etc). Det skulle ge nybörjarna en större chans. Och alla skulle ha roligt! :D

Jag kan köpa komp, jag kan faktiskt det. Men den är överdrivet komplicerad rätt ofta. Som sagt tidigare, både på Ylvas forum och här (tror jag), GT Nederländernas regler är rätt sjysta tycker jag. De tar upp en halv sida (igentligen bara två/tre paragrfer, http://ne.games-workshop.com/eventsdownload.asp, sid 3 eller 4). Sammanfattat:
-Ej alla karaktärer som magiker, TK Kings och Princes är inte magiker, medans magiska prylar som gör dig till magiker räknas som magiker.
-Max två av samma special choice och ingen upprepning av rare choice.

Enkelt, överskådligt och aldeles underbart.

Jag är inte ute efter att ha en specifik kombo, jag har en kombo jag mer eller mindre alltid kör med. Den är inte -20000p eller liknande. Utan efter som det gäller min BSB så får jag bonus ändå.
Problemet är att när det blir detaljstyrt kommer ändå det slå fel mot vissa armeer. Och det är ändå samma spelare som kan utnytja gräns området oavsett om komp finns eller ej.

Förmodligen kan du inte svänga om mig till komplicerade komp mallar, och jag kan förmodligen inte få dig på andra tankar. ;)
Men jag blev rätt illa berörd över hur vi som är vana att spela utan komp benämdes på ett annat forum (kan varit SVEROKS), samt hur det låter ibland på Ylvaiterna.
Jag har spelat med komp och utan komp, jag har sett för och nackdelar med båda sidorna (på turneringar) och jag tycker att en okompad turnering är bättre än en turnering med en kompmall som är för komplicerad.

Jag kan förstå er ståndpunkt, jag respekterar den till fullo. Demokrati syftar till det.
Men det jag sett av er (på forumet framför allt, ej Ylvas) attityd ibland får mig mörkrädd.

Eversor
25-07-2005, 23:44
:chrome: Oj, det var ord och inga visor. Man kanske ska hålla sig undan turneringar i alla fall, om det finns ett helt metagejm kring alltihop. Jag gillar att spela hemma i källaren med öl och saltkringlor ;)

Serpent
26-07-2005, 05:47
Vad spelar du? 40K? I så fall fungerar det hur bra som helst att lira avslappnat på turneringar. Fantasy kräver en större del tankeverksamhet än 40K.

Så länge man går in i slaget med attityden att "det här ska bli kul, vem som än vinner", så har man egentligen redan vunnit - för man gör matchen rolig för bägge. Jag brukar numera tala om för mina motståndare att jag blir ganska emotionell under slagen (skriker, faller på knä i frustration, funderar på att kasta figurer, etc), men att det aldrig, aldrig är menat som negativt om dem. Förhoppningsvis gör det att de har en roligare match. Om du vill diskutera regler, gör det med ett öppet sinne (och i bägge systemen finns det regler att diskutera, believe you me). Att hela tiden vara trevlig i kommunikationen mellan spelarna är viktigt.

(En gång har jag tappat tålamodet och verkligen brusat upp. Mot en åskådare, senaste LinCon. En unge på 10-12 år, som asgarvade och gav tykna kommentarer när jag just missat fyra av fyra 3+saves (i ett slag som gick rakt åt pepparn redan från början). Jag behärskade mig dock och sade (med tyglad vrede i rösten) att "Det är inte juste att skratta åt andras otur." Ungarna dröp av, eftersom det antagligen syntes i ögonen vad jag menade.)

Serpent

Scactha
26-07-2005, 09:43
Men det jag sett av er (på forumet framför allt, ej Ylvas) attityd ibland får mig mörkrädd.
Mjuka upp din argumentationsteknik. Jag sorterade igenom dina poster på vårt forum, men de var ibland editerade, så jag hittar inget exempel där förutom i den här tråden där din kritik i tidigare post innehåller en blandning av personangrepp på enskilda spelarne och generaliserande uttalanden om turneringsdeltagarna på GothCon. Som man ropar får man svar helt enkelt.

Jag skulle mycket hellre se ett system där spelaren tog med sig tidigare resultat in i turnering... Göran Farm börjar på -40 (1:a en GT, 2:a en annan etc). Det skulle ge nybörjarna en större chans. Och alla skulle ha roligt!
Systemet förutsätter en maratonstatistik vilket inte fungerar på en hobbynivå. Lika lite som man ska bry sig SWFBR´s ranking då vissa spelar massor och andra lite.

Och sedan håller jag med om att detaljerade mallar är dåligt utan restriktioner är bättre p.g.a. just mallar slår skevt hur mycket man än försöker. Betänk också att jag aldrig uttalade mig om vad för sorts comp jag förderar utan att det helt är dina tolkningar.

Zeb
26-07-2005, 11:53
Editeringarna beror oftast på att jag stavar som en kråka!!! :D Och att jag slinter på kanpparna på min lilla dator.;)

Som sagt du sagt, jag skall tänka på argumentations tekniken. Det lovar jag.

Men jag blev riktigt grinig delvis av vad Serpent sa då han förutsatte att det bara blev tärningsrullande utan komp.

Faktum är att jag fick den känslan när jag mötte Anton (en mycket trevlig spelare, inget ont menat) då hans level 4:a med Dittas Double Doing Ditta (eller vad den heter) då Warpathen hade gått över armen 4 ggr (jag hade dispellat 2 ggr dessutom) och hans level 2:a inte hade kastat en spell kändes det väldigt konstigt... Mer rulla tärning än taktik. Därför reagerade jag väldig kraftigt, på Serpents post. Att det var mycket rulla tärning här uppe, och inte nere hos er. Inget ont om Anton. Det var en trevlig match, förutom Warpathen.

Samtidigt har jag försökt att inte diskutera komp på ert forum efter att ha hört på er hur det resoneras runt, vist jag generaliserar. Men det känns som om det görs det omvänt också. Kommentaren på SVEROK var av magnituden att jag blev jävligt förbannad. Och att dessutom komma med den, som jag såg det utan att ha varit i Norrland och testat att spela utan komp.

Ofta används att det blir ett trevligare klimat på turneringarna med komp. Detta är ett argument jag inte riktigt förstår, då jag på de turneringar jag varit på inte upplevt ett possitivt klimat på det sätt ni (generellt) tycker er ha.
- 45 minuters uppställning, känns som tidsfördriv. Det blir ungefär som att gå ut och röka för att slippa spela alla rundorna, jag har sett det här uppe och jävlar vad skit han fick som gjorde det.
- Komma sent till matchen för att frågesporten tog lång tid och man skulle diskutera det istället för att komma till bordet och spela.
- Att avbryta/förhala matchen genom att kolla på övriga armeer. Konstigt efter som det var första matchen på turneringen.
- Att som Serpent sa; flytta pjäser när motståndaren tittar bort.

Jag känner det som ett tecken på aatt respekt saknas gent imot varandra och då tycker jag att argumentet att det blir trevligare klimat på konvent med komp haltar lite.
Det är naturligtvis bara min egen uppfattning.

Anledningen till at jag tog upp den varianten av system var att du tog upp golf. Det skulle vara ett roligt system, tror jag, men praktiskt ohållbart. Det håller jag fullständigt med om.

Jag är ledsen om du tog illa upp. Det är jag.

Scactha
26-07-2005, 14:25
Att du blandar ihop kompdebatt med spelares nyttjande av speltiden är underligt. Vad har det med varandra att göra? Jag håller med dig, det är ett tecken på dålig respekt att tvinga andra att anpassa sig efter sitt eget beteende. Å andra sidan kan man säga till då helt enkelt.

Zeb
26-07-2005, 14:56
Som jag sa tidigare, jag har hört väldigt ofta i kompdebatten att komp är till för att främja klimatet på turneringen, listorna blir roligare matcherna blir roligare dvs. klimatet bättre. Jag tycker det är ett konstigt argument då klimatet inte är bra. Det kan vara därför jag hängt upp mig på det.

Vi kör okompat, klimatet är bra. Så känns det för mig, jag kan ju ha fel.

Ett annat argument som förs fram är att det blir jämnare.

Men till komp debatten kommer jag alltid att hävda:
Att en bra spelare kommer kunna nyttja kompsystemet på ett väldigt mycket bättre sätt en en sämre/dålig. (Jag räknar mig till medel). Den separationen mellan grupperna ökar med längden på kompmallen.
Därför tycker jag att även det argumentet inte känns rätt/bra heller.

Som jag tidigare sagt i denna tråden förstår jag också GW's policy att inte ha större komp mallar, eller ingen komp alls.

Nybörjare skall inte få problem pga. de inte hittar rätt hemsidor eller får höra att vissa saker inte kan vara med när de köpt en armeé de vill spela med.

Jag tycker också att det är synd att det blir tjaffs mellan de gupperingar som finns, som sagt jag tog illa vid mig att vi dumpade liken i skogen här uppe. Det tror jag du kan förstå.
Det känns samtidigt fel att sådana kommentarer fälls av någon som inte spelat här uppe. För det var tydligt i posten han gjorde.

En sak jag reagerade på när jag läste på Ylvas forum var när "Fritagningen av en karaktär"-scenariot (från Lustria boken) diskuterades.
Jag hade spelat det två gånger, den veckan. Och det som skulle handla om ett potentiellt turnerings scenario blev istället snack om karaktären skall kunna ge Ld, Magia, Re-rolls etc. Mycket beroende på hur komp mallar var utformade. Det var synd att se ett otroligt bra scenario (i sin grund) förstöras av en sådan diskussion.
Det kändes som kompet i det läget förstörde mer än det gjorde nytta.

Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig. Jag har i alla fall försökt vara både saklig och lugn (jag lyckades med lugn). ;)

PS. Jag sa till, på ett fint sätt. Men tydligen hjälpte inte det. DS.

Scactha
26-07-2005, 21:27
Du kanske stör dig på vissa sydspelares stil mer än andra. *shrug*

Scenariotråden har jag faktiskt ingen koll på. ÖM (tja, syd-ÖM kanske är bättre beskrivning) går ju om 2 veckor i Lund med restriktionsmall. Några norrlänningar som orkar ända hit ner tro?

Zeb
26-07-2005, 22:18
Du kanske stör dig på vissa sydspelares stil mer än andra. *shrug*

Kan vara så. Men även att leta upp mallar som är för styrda och ändra armeér hit och dit. Som sagt, en simpel komp helt ok, krånglig komp känns fel.

Jag hade gärna åkt dit, tyvärr lägger jag ner för mycket pengar på resor hem till Götet som det är.

Det kommer ju vara turnering här uppe 15-16 oktober, någon som kommer upp? ;)

Satan
26-07-2005, 22:42
Tjo, har inte tittat in på svenska avdelningen sen det nya forumet kom upp.

Tänkte slänga in ett nytt samtalsämne och fråga, ganska orelaterat, om det är någon som ska på Metaltown i göteborg i helgen?

Serpent
27-07-2005, 05:31
Kan vara så. Men även att leta upp mallar som är för styrda och ändra armeér hit och dit. Som sagt, en simpel komp helt ok, krånglig komp känns fel.

Jag hade gärna åkt dit, tyvärr lägger jag ner för mycket pengar på resor hem till Götet som det är.

Släng upp en tråd på Ylva-forumet. Kan aldrig skada. :) Du hittar säkert någon som vill upp och spela.

Serpent

Scactha
27-07-2005, 07:18
Som sagt, en simpel komp helt ok, krånglig komp känns fel.Amen

Ibland är det surt att landet är så j*vla stort. Engelsmännen kan ju bila vart som helst på ingen tid. Men det hade vart kul att träffa 'andra halvan' av turneringssverige.

Zeb
27-07-2005, 07:39
Det värsta är att jag missar turneringen här, då jag skall på bröllop på Tjolöholm den helgen. Nej, det är inte mitt eget. Men jag blev tillfrågad om att vara Toastmaster, och då sa jag: ja...

Så jag missar den turneringen med...:(

Serpent
27-07-2005, 08:24
Att flyga till Umeå kan inte vara alltför dyrt. Min kompis (som är i Scacthas ålder) har flugit Luleå-Stockholm för sisådär 200:-. Det gäller bara att leta efter rabatterna, sa hon...

Så om folk skulle vilja spela i Umeå så är det fullt möjligt. Kostar mindre än tåget, och tar kortare tid. Annars tror jag nog att en bil med två kompetenta förare klarar sig upp dit i tid. Så länge den ene sover medan den andre kör och hålls vaken av personen i framsätet, så...

Serpent

Auzu
27-07-2005, 08:41
Kung ni får allt se till att komma upp till umeå då. :)

Serpent
29-07-2005, 09:44
Men det var då attan vad folk pratar lite. Vad håller ni på med, tältar ni utanför Ullevi för U2-konserten, eller? :wtf:

Serpent ;)

Eversor
29-07-2005, 12:22
Nej, vi dricker öl och blir bakfulla ;)

lordmetroid
29-07-2005, 18:35
Jag ser har inget intressant att posta i dena trad just for tillfallet.

Eversor
29-07-2005, 18:46
Därför kan vi diskutera öl. Vilket öl passar bäst att dricka när man spelar spel? Jag röstar på TT:s (inte Tidningarnas Telegrambyrå!) folk- eller mellanöl. Man vill ju inte bli för full.

Serpent
29-07-2005, 19:51
För egen del dricker jag helst inte öl när jag spelar. Efteråt, hemskt gärna, men under spelets gång är inget vidare. Om inte annat så för att man riskerar att välta flaskan och spilla ut innehållet på terräng/rollformulär/annat. Och det är illa...

Vad gäller öl har jag hittat en ny liten favorit - Red Stripe, från Jamaica. Relativt billig, och god. Och världens coolaste flaska. :cool:

Serpent

Serpent
30-07-2005, 07:19
Tjo, har inte tittat in på svenska avdelningen sen det nya forumet kom upp.

Tänkte slänga in ett nytt samtalsämne och fråga, ganska orelaterat, om det är någon som ska på Metaltown i göteborg i helgen?

Njäe, men jag känner en av killarna i Wrestlinggänget...

Har nyss skulpterat färdigt fötterna på min Raptor-demonprins, för övrigt. Nöjd. :D

Serpent

Crux
30-07-2005, 20:41
Jag tar gärna en öl efter ett spel, eftersom jag inte tror på att dricka under nördaktiviteter. Det är skadligt för modellerna/formulären/whatever.

Visserligen brukar jag inte dricka så mycket alls, men det kan ha något att göra med att jag är minderårig *visslar*

Eversor
30-07-2005, 22:55
Jag menar såklart inte att man ska råsupa när man gejmar, men en bärs i glada vänners lag är aldrig fel. Om man får knuffa omkring tennfigurer och dra dåliga vitsar samtidigt så är ju dagen komplett! ;)

Och självklart får man inte ställa flaskan på bordet, men det gäller ju läsk, godis och allt annat sånt också.

Satan
01-08-2005, 10:22
Sprit.

Någon som såg Rammstein i frihamnen i lördags?

Auzu
01-08-2005, 10:39
Önska mig lycka till då, flyttar om trettio minuter :s

Sgt John Keel
01-08-2005, 22:18
Så varför har den här tråden endast två stjärnor? Rösta på fem!

/Adrian

just
02-08-2005, 17:17
Så det er dere som har satt igang stjernekrigen ?

Serpent
04-08-2005, 06:07
Stjärnkriget? Menar du att folk går in och sänker Ratingen på andra trådar..? :wtf: Barnsligt...

Serpent

feastmaster
06-08-2005, 23:20
hej alla glada svenskar. nu är vi en till.

Sgt John Keel
07-08-2005, 00:28
hej alla glada svenskar. nu är vi en till.

Party party!

/Adrian

Crux
08-08-2005, 20:39
Vare brudarna 'rå?

:p

Serpent
09-08-2005, 06:50
Nå Crux, var du på NärCon? (Det var en ganska stor del flickor på konventet i alla fall, om du undrar var brudarn tog vägen...)

Serpent

Crux
09-08-2005, 16:47
Jag var på Närcon, det var jävligt trevligt... hade dock aldrig tillfälle att kolla in i figurspelsrummen, jag hade fullt upp i Tv-spelsrummen.

Men visst var det mycket flickor där, jag hade trott att det typ skulle vara en eller två :p

Thud
09-08-2005, 16:52
Hei Söta Bror.

Vi har tatt Carl Gustav som gissel og holder ham i en småfuktig kjeller hvor han vil bli holdt inntil dere har møtt følgende krav:

1. Reparer hele denne Amy Diamond-fiaskoen. Ie, få tøsen til å holde kjeft. Jeg sverger, hvis jeg hører den ekle stemmen hennes på radioen en gang til vil det gå hardt utover deres regents kronjuveler.

2. Vi har egentlig ikke noen andre krav så se til å fikse det første.

Takk.

Vennlig hilsen Kongeriket Norge.

Crux
09-08-2005, 17:43
Thud: Jag skulle med glädje få henne att hålla käften, men tyvärr har jag inte möjligheten. Jag skulle kanske få tag i numret till ett par sicilienare...

mirakel_jocke
09-08-2005, 22:11
Jag håller med dig Thud!

Vi kan kanske allihopa samla ihop en jävla massa pengar för att leja en Hitman? Låter som en bra ide enligt mej!

Och angående carl Gustavs kronjuveler... Lite skada e väll inte så farligt! :wtf: :p

Och om trådens låga rating... Jag vill inte anklaga normännen men jag har en känsla av att några av de har varit lite "busiga" !

/Mirakel_Jocke

Serpent
10-08-2005, 07:21
Thud: om ni ville att vi skulle bli upprörda skulle ni inte tagit knugen som gisslan (ja, jag vet att stavade fel, med vilje, ety vår kung är dyslektiker). Ta någon som svenska folket engagerar sig i. Carola, Anders Lundin eller noshörningen Nelson. Nu är visserligen Nelson död sedan ett decennium, men i alla fall. :p

Angående Amy Diamond funderar vi på att sätta barnporrenheten på henne. Den som är 13 år och sjunger om vad ett förhållande ger henne egentligen uppmuntrar till pedofili...

Och om vi hyr in en hitman kräver jag att någon wastear Olinda samtidigt. Dummare människa får man leta efter, och jag tror tyvärr att det skulle gå att hitta den i nästa Big Brother-omgång... :eek:

Serpent

Sgt John Keel
10-08-2005, 14:02
Och om trådens låga rating... Jag vill inte anklaga normännen men jag har en känsla av att några av de har varit lite "busiga" !

Det förklarar dock inte deras egna låga rating.

/Adrian

strv
10-08-2005, 14:31
Ingen utav trådarna har full pott, så alla andra kan nog också varit lite busiga.

Zanusiekk
10-08-2005, 18:46
Ny svensk på sidan.

Bor i Göteborg.
Spelar 40K, Fantasy, BFG, Mordheim har väl hänt, Warmachine och en del annat...

Vill någon köpa en oöppnad box Pegasus Knights till billig penning?

Abooo
10-08-2005, 18:48
Jag e Svensk, jag finnes i Västerås

Serpent
10-08-2005, 20:26
Ny svensk på sidan.

Bor i Göteborg.
Spelar 40K, Fantasy, BFG, Mordheim har väl hänt, Warmachine och en del annat...

Vill någon köpa en oöppnad box Pegasus Knights till billig penning?

Inte helt ointresserad. Däremot saknas det pengar just nu under sommaren. Skicka ett PM i september... :)

Serpent

Sanjuro
11-08-2005, 11:58
Hej, hej i stugan. Ytterligare en svensk här, tänkte bara titta in och hälsa. Har kryssat runt här länge innan jag hittade in på den här delen av Warseer. Jag kommer från Piteå, men håller i dagarna på att flytta norrut och bli Lulebo (ett skitigt jobb men det blir betydligt närmare till universitetet).

Alla norrmän skall dessutom hålla klaffen angående musik - jag har jobbat i dalarna under sommaren och där gick det bara att lyssna på P4 dalarna, och så norska radiostationer. Och värre skit än vad de norska artisterna klämde ur sig får man väl söka efter under riktigt stora, mossiga stenar. Det är rätt talande att de spelade fler svenska artister än norska...

Men vi kan åtminstone samsas om att Amy Diamond verkligen slår an en obehaglig nerv. Hon försöker låta som Britney Spears, men hon är, typ, hur gammal då? 7? Mitt tips är att vänta tills mjölktänderna ramlar ur.

Egentligen är det rätt tragiskt att skivbolagen utnyttjar henne på det sättet dom gör. Men jag har redan fyllt min empati-kvot för denna veckan, så kvar blir bara avsky. Ack ack.

Neknoh
13-08-2005, 10:36
Inte kan väl jag vara sämre, jag är svensk.

Jag befinner mig i närheten utav Lund och sliter för tillfället som ett djur för att få en 2k Chaos armé färdig (förvånansvärt hur mycket taktik och kunskap om en armé man kan skaffa sig med papper och kartong istället för modeller)

Men, för tillfället kan jag nog fielda en 1500 pts armé (dock ej fullt målad tyvär)

Så... någon i närheten av Lund som har lust med en Fantasy match på Spel på Clemenstorget?

OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOO
O
O
O...........__________
O..........(GO SVERIGE!)
O.........../---------------
O...(\/)../
O..(o.0)
O<( - <) Bunny goes to Sweden

Serpent
13-08-2005, 14:38
Ska vi ha en vadslagning om hur snabbt du får en tillsägelse om att korta ned din Signatur till sju rader..?

Ah, vänta, jag har visst redan sagt något om det...

Serpent

Neknoh
13-08-2005, 15:50
Kunde inte komma ihåg rad begränsningen, sände ett brev till Avian där jag frågade om den... aja, kommer iaf. kunna ha den tills han märker den :P

Crux
13-08-2005, 19:32
Tänkte droppa en snabb rad åt alla stockholmare här:

Den 23-25 september kommer det att hållas ett spelkonvent i Nacka. Länk till hemsidan har ni här. (http://stockholm.spelkonvent.se/)

Vore kul om några kunde komma. Jag skall antagligen dit (stället ligger inte ens en halvtimme hemifrån mig, och det hålls i min skola :)), men jag kommer ÅTERIGEN inte att spela, p.g.a. att jag inte har en riktig armé...

Serpent
13-08-2005, 20:58
Det är därför man bör måla, så man kan vara med på roliga konvent...

Serpent

Crux
13-08-2005, 21:06
Jo, jag vet. Jag älskar att måla, samla, spela, hela hobbyn. Grejen är den att jag hoppade av hobbyn för typ tre år sedan, och jag har nyligen börjat igen. Under den tiden har ungefär tre tusen poäng Orcs & Goblins försvunnit någonstans här hemma, och jag har inte riktigt råd att starta en ny än...

Jag behöver ett jobb :cries:

GAnders
14-08-2005, 10:26
Jahaja, då hade man hittat hit också dårå...
GAnders, Korpafan, Skalathrax(Ylva, GAST och BoC respektive) är undertecknads identiteter på nätet. 33 år gammal, sedan sex år fast i hobbyn. Göteborg är hemstaden och GAST´s lokaler i gamlestaden är hemmaarena för mina Raven Guard, WorldEaters, Thousand Sons och Alaitocarméer.
Trevligt att se Serpent här också, då kan man anta att nivån på folket här är bättre än på andra ställen. Saknade dig på ÖSM, din närking. Kändes krüger att spela mot jamaicanerna utan rättmätig general på andra sidan bordet.

Serpent
14-08-2005, 22:40
Yeah, well, i efterhand är jag väldigt glad att jag inte åkte. Släktträffen var rolig, och att jag var med på kattens sista dag var väldigt viktigt för min del. Hade jag dessutom mött Herr K hade jag nog flippat totalt och kastat saker omkring mig. Av någon anledning får mina tärningar ettafeber när jag spelar mot stolpskott...

Men Jamaicanerna finns ju kvar. Säg till så får du däng. :) Förresten, vad sa vi om den där Defiler-ikonen..?

Serpent

GAnders
15-08-2005, 09:03
Du hade mördat, min vän...För övrigt är ju karlns efternamn numera ett negativt adjektiv.
Den är din om du fortfarande behöver den. Är du i majorna på onsdag? Ni har välan lekkväll på onsdagar.

Serpent
15-08-2005, 18:33
Det är åtminstone något. Att bli synonymt med något riktigt, fruktansvärt jävla illa. Han och Vidkun Quisling. Great. :D

Är inte där (repar, och sen är det ju fotboll!!!), men på söndag. Ska du ha däng då också, eller?

Serpent

Häxjägare
15-08-2005, 23:54
En till svensk här!

Bor i Gävle och lirar för nuvarande Witch Hunters, Daemonhunters och Dvärgar. Spelat i X antal år och har nu de senaste åren börjat vågat mig ut på olika turneringar och kovent, lirade en sisters of Battle Armé på Närcon senast.

Serpent
16-08-2005, 07:28
A-HA!!! Dig kommer jag ihåg. :) En av de roligare (och svajande) slagen jag spelat på länge. Grattis till tredjeplatsen på NärCon. Gruvade mig lite efteråt när jag såg hur nära jag var... Var priserna trevliga?

Serpent

Häxjägare
16-08-2005, 11:06
Man tackar, jo...Vårat slag var intressant, om vi bara hade slagit lite bättre=). Ja du, Eldars låg riktigt bra till men blev manglad i de två sista slagen, jag lyckades plocka ett Honourguard i närstrid med mina jumpback brudar mot en BA spelare och fick en draw..Så marginalerna var inte stora.(Förutom till Necrons då, men de är en annan historia).

Priserna var följande:
1. T-shirt, Plastkåsa, Presentkort på 150-200kr på Ebgames
2. T-shirt, Plastkåsa, Presentkort på 100kr på Ebgames
3. T-shirt, Plastkåsa, Presentkort på 50-75kr på Ebgames

Vi har däremot inte fått presentkorten skickade till oss ännu...Terrängen kostade mer att hyra än alla priserna tillsammans.

GAnders
16-08-2005, 11:51
@Serpent
Visst kan jag pallra mig ned till Ylva på söndag. Fotboll är ju tyvärr uteslutet av orsaker du känner till.
Krüger=Quisling...klockrent.

Sgt John Keel
16-08-2005, 14:55
En till svensk här!

Bor i Gävle

Vem? Var? Hur? ;)

/Adrian

Häxjägare
16-08-2005, 15:04
Vem? Var? Hur? ;)

/Adrian

Skulle kunna säga samma sak=) Daniel Mägi heter jag, bott i Gävle hela mitt liv. Alla min polare jag brukade lira med flyttade dock så har inte blivit så mycket spel de senaste åren.

Sgt John Keel
16-08-2005, 15:50
Skulle kunna säga samma sak=) Daniel Mägi heter jag, bott i Gävle hela mitt liv. Alla min polare jag brukade lira med flyttade dock så har inte blivit så mycket spel de senaste åren.

Hmm. Det är ett par fler gävlebor här ibland, fast inte speciellt ofta. I vilket fall, om det går bra kommer vi ha fått en ny spelförening inom några månader, så det blir fler möjligheter att spela. Förhoppningsvis.

/Adrian

Neknoh
16-08-2005, 15:57
Uppenbarligen den enda lundabon här... synd, ett eller två spel skulle vara kul innan skolan började

Häxjägare
16-08-2005, 18:30
Hmm. Det är ett par fler gävlebor här ibland, fast inte speciellt ofta. I vilket fall, om det går bra kommer vi ha fått en ny spelförening inom några månader, så det blir fler möjligheter att spela. Förhoppningsvis.

/Adrian

Ah, jo det hade varit skoj om det blev något spel i Gävle igen, men man kan ju inte få allt

Crux
20-08-2005, 22:22
Häxjägare: Det satt ett par snubbar bakom mig på prisutdelningen på Närcon, som var övertygade om att du fuskade, eftersom "Immolatorn tar en Heavy Support"... snackade med dem i typ en kvart, men jag tror ändå inte att de blev riktigt övertygade :rolleyes:

Häxjägare
20-08-2005, 23:03
Aldrig kul att höra att man fuskade. Men nej, det gjorde jag inte.
http://uk.games-workshop.com/witchhunters/faq/

Kan t o m citera "An Immolater taken as a squad transport vehicle does not count as a Heavy Support Choice". Mina Celestines med Canoness had den ena och min Fast Attack Dominion Squad(Som måste ha en transport!) hade den andra. Tråkigt att folk som inte har koll på listan gnäller...Tack för att du försvarade mig=)

Crux
20-08-2005, 23:17
Varsågod, jag avskyr personligen folk som har tokfel på regler.

De förstod klart och tydligt att Terminators som tar en Land Raider som en transport inte tar upp en Heavy Support, men en Immolator... absolut inte, varför skall de få göra det, JAG spelar ju inte Sisters... :rolleyes:

Häxjägare
20-08-2005, 23:24
De är twinlinkade flamers och att man får skjuta när man åkt 12":s som avgör det...Sådana otäckheter måste ju ta upp ett choice.

Var de folk som var med i turerningen eller bara några som var på koventen?

Serpent
21-08-2005, 07:01
Vilka skulle det ha varit? Jag menar, av dem som var med på turneringen hade väl åtminstone hälften åkt hem vid prisutdelningen..? Och resterande, hade inte de koll på reglerna? Eller, å andra sidan, det hände ju då och då att folk inte kunde reglerna för sina egna arméer... :rolleyes: :)

Serpent

Zeb
21-08-2005, 11:18
På tal om regler och turneringar:

www.fantasiaweb.se -> Turnerings info.

Hoppas att ni kan komma!

Crux
21-08-2005, 15:51
De var med och lirade, ett par tre stycken som lirade Marines.

Eversor
21-08-2005, 18:57
En liten fråga: Finns det någon kemikalie man kan köpa i Sverige som är bra för att strippa figurer? Jag har läst om Simple Green, men det verkar inte gå att få tag på. Ska man ta en tripp till Biltema och köpa bromsvätska (och förstöra miljön)?

Sgt John Keel
21-08-2005, 19:18
En liten fråga: Finns det någon kemikalie man kan köpa i Sverige som är bra för att strippa figurer? Jag har läst om Simple Green, men det verkar inte gå att få tag på. Ska man ta en tripp till Biltema och köpa bromsvätska (och förstöra miljön)?

Mr. Muscle och ungsrengöring lär väl fungera enligt vissa utsagor. Och naturligtvis finns ju nagellacksborttagningsmedel att köpa på apoteket. Lacknafta kanske också fungerar?

/Adrian

Serpent
21-08-2005, 19:42
Grönsåpa i en burk fungerar bra, har jag hört. På plast är det väl det mest miljövänliga alternativet. Låt ligga några dagar, borsta med tandborste.

Crux: What? Måste ha varit killen med de gröna Marinesen som inte kunde spelet alls. I övrigt var ju Marinespelarna ganska okej på vad man kunde och inte kunde. Erik Malm (ena BA-spelaren) är riktigt trevlig och verkar ha koll. Man kan väl för helvete be att få se boken innan man börjar klaga!

Serpent

Häxjägare
21-08-2005, 19:51
Färgbortningsmedel: Bromsvätska(lilla aktig flaska med rödkork) från Ok, Super dot 4:a. 53kr för en stor flaska, låt modellerna ligga där i ett tag(40min-till 3 dagar), sedan tar man en tandborste och skrubbar bort färgen. Blir tok bra, det enda som inte riktigt gick bort var grundsprejen på plast modeller(all annan färg gick bra på dem) och metall figurerna såg ut som någon hade inkat dem svart när jag tagit bort allt. Funkar på både tenn(eller vad det nu innehåller och plast, skadar inte figurerna alls)

Går säkert att få bort alla färger rester, men efter ett hundratal modeller börjar man tröttna….

Crux: ****, snackade med alla marine spelarna och det verkade helt ok i mina ögon…jaja, om de hade något att gnälla över kunde de väl ha sagt det till mig när jag var där.

Serpent
22-08-2005, 08:06
Bra att påpeka också att bromsvätskan med modellerna i ska ligga i en försluten burk. Annars drar den åt sig vätska ur luften och tappar stripping-effekten.

Crux
22-08-2005, 15:07
Angående färgstrippande: Jag har alltid använt T-röd, men det har bara varit på metallfigurer... och det var ju ett par år sedan jag gjorde det...

Eversor
23-08-2005, 00:33
Jag har för mig att vanliga lösningsmedel (alkoholbaserade) inte biter sådär jättebra på vattenbaserad färg, men jag kanske får revidera den tanken. Måste bara hitta en glasburk stor nog för ett gäng gamla marines, så ska allsköns goa vätskor testas.

Serpent
27-08-2005, 06:09
Jaha, då har man varit på sin första spelkväll på GW-butiken. Helt okej. Kul (om än ganska bombastisk) terräng, kanske inte världens regelkunnighet överlag, men oftast trevliga personer. Sedan vet jag inte om jag blev sedd som en jämrans besserwisser när jag påpekade de fel folk faktiskt gjorde, även om jag bara stod och tittade när de spelade. Men jag tycker att man gott kan lära sig basic-reglerna om man ska ha spelat spelet i ett år...

Fick också använda en bekants uttryck "Att fuska i GW-spel är som att fejka orgasm när man masturberar". Detta i en diskussion om huruvida turneringsarrangörer borde hålla spelarna med tärningar, så att ingen tar med sig viktade varianter. :wtf:

Godzilla-varianten av Tyranider är för övrigt lika rolig som AIDS i sista stadiet kombinerat med 12-timmars nonstopkonsert med Vikingarna. Och då spelade jag inte ens mot den, utan såg på medan den åt upp en Marinearmé. :eek: Marinespelaren höll dock ut längre än jag trodde.

Serpent

Zeb
27-08-2005, 10:11
Lurar på att gå på en spelkväll senare, problemet är att jag inte har målat en enda av mina skogs alver ännu.

Får se, jag måste ändå in och köpa en box Skogsryttare till... Vad tror du om att fixa Wild Riders i plast med hjälp av Maruder kroppar Serpent? De har ju styrka 4 i grund och det syns ju med maruderkropparna... ;)

Serpent
27-08-2005, 16:02
Marauderkropparna ser ut som om de har S5. På alver kommer de att se ut som bajs. Tror jag. Dessutom är de piercade, läderbeklädda och så spikiga att det verkligen syns att de är GW-onda!!! ARRR!!! :rolleyes:

Jag tror på vanliga plastalvskroppar, med lite modifieringar.

Serpent

Zeb
28-08-2005, 14:26
Kollade in Maruder kropparna, de var förstora, du hade helt rätt. ;) Tyckte däremot att det hade gått att fila till de så att de inte såg så onda ut.

Serpent
29-08-2005, 15:00
Häst-Marauders kan fungera. De har inte pumpat på fängelsegymmet lika länge som markmarauders.

Serpent

Zeb
29-08-2005, 16:50
Tack, kollar det senare!

Nu är jag nere i Götet igen. När är det game night på GW Butiken och hos Er?

strv
29-08-2005, 17:48
men är inte dom metal? käns lite onödigt då.

Setomidor
31-08-2005, 08:35
Moi moi. Se till att komma på fanatic i Umeå 15 okt.

Nuff said. :)

GAnders
31-08-2005, 10:20
@Serpent
Klart Erik Malm är trevlig, han är ju GAST:are...När ska vi lira då?

Serpent
31-08-2005, 13:30
GAnders: någon gång när jag inte har premiär om åtta dagar eller mindre. :eek: Vad sägs om efter den 10/9? :)

Zeb: GW har spelkvällar på fredagarna (men man kalla spela vilka dagar som helst), vi på Ylva har våra dagar på onsdagkvällar och söndag från 13.

För övrigt vill jag återigen reklama lite för Filosofspexets revy Omslaget vid Svoldern. Premiär i Göteborg på Studenternas hus 8/9 kl 19!

Serpent

Zeb
31-08-2005, 14:32
Man fick ju spela omålat på GW med.... fast det kan jag inte köra med då blir jag aldrig färdig...

Nya armeen skall spelas. Fick lämna Mörker Alverna i Umeå...!

!mpact
04-09-2005, 14:08
*Räcker upp en hand* Näste svensk till rakning.

Ingen aning om hur mycket svenskar som finns här, men är glad att stavning är viktigt. Kan inte ens börja tänka på hur många gånger man sett folk skriva halv-leet eller nån slags slang som enbart människor från den lokala korvkiosken känner igen.

Västerbottning, i exil i Norrköping.

Sgt John Keel
04-09-2005, 14:20
Ingen aning om hur mycket svenskar som finns här, [...]

Många. Vi är väl antagligen fler än norrmännen, men vi är lite tystare.

/Adrian

Setomidor
04-09-2005, 14:24
Kan vi inte skapa en lista över oss då? Typ den första posten i denna threaden....

Där hade vi kunnat ordnas geografiskt också så ser man snabbt om det finns fler från samma område.

Crux
04-09-2005, 14:53
I och med det att de flesta svenskar verkar vara Fantasy-spelare, så tänker jag annonsera min egen inofficiella AoD för fantasy (http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=10374) Vi har en nio-tio personer nu, och jag behöver 32.

Seså, ni vet att ni vill :evilgrin:

Sgt John Keel
04-09-2005, 15:01
Lista över de som har "Sweden" som location:

!mpact
459
Abooo
Alaitoc
Amaroth
Ashdil
Bork
Burning Angel
CiX
Covering Fire
Crux
Darkwand
Disco
Draazahir
Drabant
Duckling
Dusty
Eversor
feastmaster
Fonus
Fredrik
gizmo_quack
Gorbat!
Gounta
Guilliman
hallon_apl
Hiréliath
Hulk
Häxjägare
Inflammable
Inquisitor Lord Verek
Ister Flersson
johnblund
Jorgandr
Josh Rain
Kjell
Kurai
laserkatten
Lord ZaeQ
Lord_Shorty
Machinepriest
Master of Stealth
milktoast
Mr. Evil
MrAhrens
MrBear
National Socialist
Nion
O'kais
Pan
Pariah
Pendragon
PhrollikK
Po-
Pontus
Pzyko
Razerz
Renka
rockywuff
Saevus Secutor
Setomidor
Sgt John Keel
Snoozer
strv
takenoko
TheDarkApostle
tjub
Uraithen
Vilden
virre
Wulf
Zeb

/Adrian

Setomidor
04-09-2005, 15:41
"Zeb" den lilla fulingen ( ;) ) kan vi ju lägga till direkt :P

Zeb
04-09-2005, 20:01
Liten och liten, jag vill bli mindre... för jag var ju lite sörre (om magen) än dig i alla fall, Setomidor! ;)

Serpent
04-09-2005, 21:57
En svensk användare heter National Socialist. :wtf: Hmm..? Mailbombning, kanske..?

Serpent

Crux
04-09-2005, 22:48
Alla har väl rätt till sina åsikter, oavsett om man håller med om dem eller inte, och de inte skadar någon annan?

Note: Jag är ungefär så långt från nationalsocialist man kan komma.

Serpent
05-09-2005, 06:12
Så han har rätt att tycka att mina vänner är mindre värda för att de kommer från andra länder eller tycker om folk av samma kön som de själva? I think not.

För att utvckla: som jag ser det är extremister ett hot mot demokratin, eftersom de inte accepterar ett demokratiskt system. Sedan skiter jag fullständigt i vilken del av den politiska skalan de kommer från. Extremism=dåligt, alltså.

Serpent

Auzu
05-09-2005, 06:22
Men sen såbehöver ju inte en natonal socialist tycka att folk från andra länder är mindrevärda utan bara att ett land fungerar bättre om folket i det landet delar samma kulturella och sociala värderingar.

Men men blir väll att slänga ett extra get öga på hon/honom.

Serpent
05-09-2005, 07:27
Men sen såbehöver ju inte en natonal socialist tycka att folk från andra länder är mindrevärda utan bara att ett land fungerar bättre om folket i det landet delar samma kulturella och sociala värderingar.

Ursäkta, men det är ********. Jag som vänsterpolitiskt inriktad med rötter i mellansvensk mylla sedan århundraden delar ju för helvete inte samma sociala värderingar som en högerinriktad med samma bakgrund. Att säga så är bara en förklädnad av meningen "jag tycker att iranier är otäcka". Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna är nazister, de har bara lärt sig att uttrycka sig snyggare och ställa in trimmern lite bättre.

Serpent

Setomidor
05-09-2005, 08:10
... eller så kan vi helt enkelt skita i att diskutera politik eftersom det bara gör folk upprörda oavsett åsikt. :P

Auzu
05-09-2005, 10:28
Ursäkta, men det är ********. Jag som vänsterpolitiskt inriktad med rötter i mellansvensk mylla sedan århundraden delar ju för helvete inte samma sociala värderingar som en högerinriktad med samma bakgrund. Att säga så är bara en förklädnad av meningen "jag tycker att iranier är otäcka". Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna är nazister, de har bara lärt sig att uttrycka sig snyggare och ställa in trimmern lite bättre.

So? det ändrar inte det faktum att grund ideen om National socialism är just det att folket i ett land ska ha samma sociala kulturella värderingar/ backgrund för att landet ska fungera bäst ungefär som fascism.

Dom flesta som kallar sig national socialister eller som du säger nazister är bara vanliga rasister(som är en annan sak) eller bara väldigt födumsfulla människor,grejen då är att man måste gära en skillnad mellan den orginela politiska idelogin tex. Kommunism och vad den idelogion har resulterat i tex. Stalinisisk terror.

Folk borde att iställe för att skrika NAZIST !!11 år tex national demokrater så borde man iställe titta på vad dom igentligen är dvs rasister, I och med att man kallar typ extrem höger grupper för Nazister så hjälper mn dom att få en koppling till "det ärorika" förflutna och på så sätt stärka dom.

Jag måste hålla med om vad du säger jag tycker heller inte om extrema grupperingar vänster eller höger. Annars så tycker jag ju att den politiska debatten i Sverige är så djävla svag; I dom flesta debatterna som jag har bevittnat eller deltagit i så har det bara slutat i att folk skriker rasist homfob bög nazist kommunist åt varandra istället för att fokusera på själva frågan.

Sen ska jag inte ens ta upp mina känslor för pop vänster pop kommunister eller för den delen pop nationalister pop rasister. :rolleyes:

Serpent
05-09-2005, 10:56
Kallar man sig nazist för att de har ett ärorikt förflutet är man nog ganska dum i huvudet (igen!). En klar topp-tre placering över värsta systemen i historien (delad förstaplats med Stalinsimens Sovjet och Pol Pots Kambodja). Yay, vilket ärorikt förflutet.

Rasist, nazist, Ny demokrati, jag bryr mig inte vad de kallar sig - de är idioter och bör stampas ut. Eller plockas isär i en politisk debatt där de inte tillåts diktera omständigheterna.

Serpent

Crux
05-09-2005, 11:58
Serpent: Jag håller med dig om att extremism är en fara för demokratin, oavsett från vilken del av det politiska spektrat personen i fråga kommer ifrån. Men jag anser även att en av demokratins viktigaste grundstenar är den som säger att man får tycka/tänka hur man vill.

Oavsett hur mycket man stampar på extremism så kommer den alltid att stanna kvar. Man kan inte tvinga in en människa i en annan tro, man måste få dem att acceptera det själva.

Sgt John Keel
05-09-2005, 14:32
Så han har rätt att tycka att mina vänner är mindre värda för att de kommer från andra länder eller tycker om folk av samma kön som de själva? I think not.

Han måste få det. Eller anser du att någon annan ska få bestämma vad du får tycka? Naturligtvis innebär det också att du får tycka att de är idioter, vilket jag håller med om.

Man kan inte tvinga in en människa i en annan tro, man måste få dem att acceptera det själva.

Helt rätt.

/Adrian

Serpent
05-09-2005, 15:52
Missade att skriva in ordet oemotsagd i den meningen. Merde.

Serpent

Auzu
06-09-2005, 17:06
Ny demokrati, jag bryr mig inte vad de kallar sig - de är idioter och bör stampas ut. Eller plockas isär i en politisk debatt där de inte tillåts diktera omständigheterna.

Jupp det bästa sättet att ta itu med extremister är att möta dom i en öppen debbat och inte försöka sopa dom under mattan då det bara gör dom starkare.

Kallar man sig nazist för att de har ett ärorikt förflutet är man nog ganska dum i huvudet Grejen är att när dom kan börja indentifera sig med tex det tredje riket s har dom till sitt förfogande massiva number av "makt" symboler som dom kan samlas runt.

Som sagt rasister må kalla sig nationalsocialister men dom är inte det, tror att dom enda "riktiga" national socialisterna du kan hitta är i den övre medelklassen i typ frankrke eller typ usa

Hela min poäng är att man alltså ska kalla extremisterna för vad dom är dvs i det här fallet vanliga rasiter.

Auzu
06-09-2005, 17:09
Btw satt och skrev ett historie arbete igår och hittade den här dikten, kan vara två olika men hursomhelst: Förtig hans ätt, nämn ej hans stam,
Välv ej på den hans brott;

Må ingen rodna för hans skam,
Den drabbe honom blott.
Den, som förrått sitt land, han har
Ej ätt, ej stam, ej son, ej far.

Tag allt vad mörker finns i grav
och allt av kval i liv
och bilda dig ett namn därav
och det åt honom giv
det skall dock väcka mindre sorg
än det han bar på Sveaborg

Dom (den) har alltså att göra med sveaborgs fall och jag undrar om någon vet vars dom är ifrån och vem som skrev dom ?

Sgt John Keel
06-09-2005, 20:32
Finlands (http://sv.wikipedia.org/wiki/Finland) nationalskald (http://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalskald), Johan Ludvig Runeberg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Ludvig_Runeberg), har i dikten Sveaborg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveaborg_%28dikt%29) beskrivit Cronstedts förräderi:

"Den, som förrått sitt land, han har ej ätt, ej stam, ej son, ej far" "Tag allt vad mörker finns i grav,och allt vad kval i liv,och bilda dig ett namn däravoch det åt honom giv,det skall dock väcka mindre sorgän det, han bar på Sveaborg."

Sveaborg är den 17:e dikten (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dikt) i Johan Ludvig Runebergs (http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Ludvig_Runeberg) diktcykel (http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Diktcykel&action=edit) Fänrik Ståls sägner (http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4nrik_St%C3%A5ls_s%C3%A4gner).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveaborg

Wikipedia is your friend.

Edit: Hela dikten http://runeberg.org/fstal/1q.html

/Adrian

Auzu
06-09-2005, 21:51
Dänke :)

123456789

Mr. Evil
07-09-2005, 16:39
Får väl ta och anmäla mig i den svenska skaran på grund av att mitt namn inte var med på listan :cries: . Men jag förlåter er ;)

Zeb
07-09-2005, 21:40
Vilket jävla mål!!!

Men vad gjorde Ljungberg?

Sgt John Keel
07-09-2005, 21:42
Vilket jävla mål!!!

Men vad gjorde Ljungberg?

Fråga inte mig. Far min satt med TVn på brevid datan, så det var väl enbart tur att jag såg det. Nåväl, lyckligt var det.

/Adrian

Crux
07-09-2005, 22:17
Snälla, härma inte norrmännen genom att diskutera fotboll här :p

Zeb
08-09-2005, 08:24
Norge fick ju stryk så då måste det vara ok... ;)

takenoko
08-09-2005, 10:30
Kan eventuellt komplettera med mig också... Uppsalabo, före detta portentare...

edit: jag menade självklart listan över svenskar på portent :rolleyes:

Av nyfikenhet: Finns den som hette Eddie på Portent kvar här nånstans? Vi skulle ha spelat, men sen försvann sidan... :(

Jag är förövrigt Ruckrat, eller var.

Thud
10-09-2005, 11:15
Awwww... Vi elsker dere også. (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289755)

Serpent
11-09-2005, 09:08
Awwww... Vi elsker dere også. (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289755)

Vi tycker väl egentligen inte om er per se, snarare ert höga löneläge kombinerat med vår skattesats.

:p På dig också. ;)

Serpent

skotten
13-09-2005, 12:09
nu sluter sig ännu en svensk till denna fina skara

just
13-09-2005, 12:58
Vi tycker väl egentligen inte om er per se, snarare ert höga löneläge kombinerat med vår skattesats.

:p På dig också. ;)

Serpent

Norsk lønnsnivå, svensk skattenivå og dansk moral. Ja takk.

http://www.start.no/tegneserier/m/mstriper/m20050913.gif

Mr. Evil
16-09-2005, 16:08
Vad gör alla norrmän här? Jag trodde att de hade ett eget thread som alla andra? ;)

Serpent
17-09-2005, 06:51
En egen tråd, skulle jag vilja kalla den. Men de känner väl sig underlägsna. Alla kan inte gå till fotbolls-VM... :p :D

Serpent

Setomidor
17-09-2005, 16:34
Tänkte bara påminna alla om att det är en stor fantasy / 40k / LotR turnering i umeå om exakt en månad. Information finns på www.fantasiaweb.se (Anmäl er nuuuuuu! :) )

Taffsadar
18-09-2005, 22:33
Wood Elf boken har kommit ut så nu är jag tillbaka.

Kort recap om vad som har hänt mig det senaste året:

Behållit samma flickvän under året
Kallat SSU Gävles ordförande för "en söt liten överklassköttbulle"
Blivit mordhotad av nazister
Flyttat till Uppsala

Där har vi allt, förhoppningsvis är näst punkt på schemat "Lärt mig laga mat".

Sgt John Keel
18-09-2005, 22:51
Behållit samma flickvän under året

Pappdockan menar du? Ni var ju tillochmed i tidningen.

Kallat SSU Gävles ordförande för "en söt liten överklassköttbulle"

Blev hon avsatt som alla andra ordföranden?

Blivit mordhotad av nazister ¨

Synd. Inquisitor Lord Verek funderade på att sälja uppgifter om din vistelseort till dem, men det är ju uppenbarligen försent.:rolleyes:

Flyttat till Uppsala

Vad läser du där? Språk?

;)

/Adriab

Taffsadar
18-09-2005, 22:59
Pappdockan var bara ett kortare förhållande på sidan om, hon var för stel för mig. Våra vägar har nu skiljts åt och hon har återgått till sin plats på duka i Flanör.

Varför skulle jag läsa språk? Jag är naturare, det är teknolog som gäller (TIPS: Adrian, läs kemi B det hjälper om du blir civilingenjör).

Den lilla söta köttbullen är fortfarande ordförande, dock är hon traumatiserad då jag förklarade att om hon någonsin visade sig på Polhem så skulle hon bli ***** ********* av större delen av **** eleverna

Sgt John Keel
18-09-2005, 23:07
Varför skulle jag läsa språk? Jag är naturare, det är teknolog som gäller (TIPS: Adrian, läs kemi B det hjälper om du blir civilingenjör).

Nå, vad är det för fel på KTH då?;)

Den lilla söta köttbullen är fortfarande ordförande, dock är hon traumatiserad då jag förklarade att om hon någonsin visade sig på Polhem så skulle hon bli ***** ********* av större delen av **** eleverna

Samtidigt? Du kan inte ha höga tankar om oss. :eyebrows::p Eller misstolkar jag?

/Adrian

Taffsadar
18-09-2005, 23:14
KTH är övervärderat rent utbildningsmässigt från vad jag har hört. Det lider även av att studentlivet där suger. Folk som börjar på KTH bor ofta redan i Stockholm och har sina sociala kontaktnät. I Uppsala har man nationerna och världens fart när man än vill.

Inte er, tanken på att en teknikare någonsin skulle göra någonting sånt (eller överhuvudtaget någonting) med en kvinna är fullkomligt osannolik. Jag syftade på byggeleverna. :p

Sgt John Keel
18-09-2005, 23:19
KTH är övervärderat rent utbildningsmässigt från vad jag har hört. Det lider även av att studentlivet där suger. Folk som börjar på KTH bor ofta redan i Stockholm och har sina sociala kontaktnät. I Uppsala har man nationerna och världens fart när man än vill.

Och din flickvän. Säg inte att det inte vägde in. Chalmers?

Inte er, tanken på att en teknikare någonsin skulle göra någonting sånt (eller överhuvudtaget någonting) med en kvinna är fullkomligt osannolik. Jag syftade på byggeleverna. :p

Hm. Vad tror du de kvinnliga teknikarna säger om sådant?

/Adrian

Taffsadar
18-09-2005, 23:38
Flickvännen ville till Göteborg (marinbiologi), jag vägrade. Vill man bli biotekniker är det Uppsala som gäller.

Hm. Vad tror du de kvinnliga teknikarna säger om sådant?
Jag har sett de "kvinnliga" teknikarna. Jag är fortfarande osäker på skillnaden mellan dom och de "manliga" teknikarna. :p

Sgt John Keel
18-09-2005, 23:48
Jag har sett de "kvinnliga" teknikarna. Jag är fortfarande osäker på skillnaden mellan dom och de "manliga" teknikarna. :p

Nu är du inte rättvis. :p

Fråga mig inte varför jag läser latin.

Och du har ingen rätt att anklaga mig för att vara powergamer!:evilgrin:

/Adrian

Taffsadar
18-09-2005, 23:51
Nu är du inte rättvis. :p

Fråga mig inte varför jag läser latin.

/Adrian

Nä, det har du rätt i. De "kvinnliga" teknikarna är bättre på att måla naglarna. ;)

Sgt John Keel
18-09-2005, 23:52
Nä, det har du rätt i. De "kvinnliga" teknikarna är bättre på att måla naglarna. ;)

Du är hopplös.:p

Case closed.

/Adrian

Taffsadar
19-09-2005, 00:02
Du är hopplös.:p

Case closed.

/Adrian

Du råkar bara vara den enda teknikaren inom räckhåll. Det är en ganska sorglig typ (också från Gävle, han heter Erik och gick ut i våras) som stöter på min kära flickvän. Så jag hämnas lite på alla som har gått på en linje som börjar på T ;)