Page 2 of 148 FirstFirst 1 2 3 4 12 52 102 ... LastLast
Results 21 to 40 of 2944

Thread: Den svenska enklaven

Chapter Master Hideous Loon's Avatar

Re: Den Svenska Enklaven

Keel: I sådana fall ska man bara vänta på allt annat som ska hända när helvetet fryser till is.

En annan grej: Vad diskuteras här, egentligen? Kan Serpent förklara det, så skulle jag vara ytterst tacksam?
    My blog, mostly about films...

An alternate name for Flesh Hounds? Khornedogs!

Chapter Master Serpent's Avatar

Vad diskuterar vi? Hmm... Det känns som om det här kan vara platsen där man pratar konvent/turneringar, hittar folk att spela med på andra ställen i landet, diskuterar diverse svenska företeelser (såsom komp, och det faktum att få andra fattar vad det handlar om), osv.

Det är en början. Men ordet är fritt. Jag kritiserar bara fascism, stavfel och ostiga arméer!

Serpent
    "I must say, I've fallen in love with the musical genre. It's the art form of the common man. If you want to communicate something with the proletariat, cover it in sequins and make it sing. It's noisy, vulgar and utterly meaningless. I love it."
    -Darren Nichols, Slings & Arrows, Season 3

Scout Lord Inquisitor Verek's Avatar

Ytterligare en svensk ställer sig till den ytterst förnämliga skaran av extraordinära nordmän och en del övrig pöbel (Keel).

Om vi ska vara strikta med stavningen i den här enklaven tycker jag att vi även ska hålla oss till en rimlig standard när det gäller det allmänt misshandlade svenska språket.
    Med andra ord folk som använder utrycks medel som keft mm samt felaktig använder ord som typ, hybris och dylikt ska betraktas som idioter. Även ska dom behandlas som sådana. När jag sedan hittar dom kan dom betraktas som döda idioter.

Något jag även förundras över är detta hat mot ostighet. Ost är bara den svagas ord för kraft. Ostguden tar emot alla. var inte en förlorare gå med i Ostgudens kyrka idag!!
    Cognito ergo es

Chapter Master Kjell's Avatar

Quote Originally Posted by Lord Inquisitor Verek
    Med andra ord folk som använder utrycks medel som keft mm samt felaktig använder ord som typ, hybris och dylikt ska betraktas som idioter.
    Fråga: är "typ" ett av dina exempel eller ett uttryck du använder?

@ Serpent: Komp? Det känns som om jag har missat något... Jag klarar nämligen inte avv att förstå vad det är du menar. Komposition?

Commander Auzu's Avatar

Är det nån här som har testat att beställa saker från forgeworld nångång btw?

Quote Originally Posted by Kjell
    @ Serpent: Komp? Det känns som om jag har missat något... Jag klarar nämligen inte avv att förstå vad det är du menar. Komposition?
    På turneringar får man oftast en Komppoäng, där arrangören bedömer hur juste din lista är. Ju snällare lista (med hänsyn till bakgrund, osv), destå högre komp. Detta för att undvika minmaxning, tråkiga kombos, etc. Kompen kan spela in en del (GothCon, där den påverkade vem man mötte i första matchen), ganska mycket (LinCon, där den avgjorde vem man mötte i alla omgångar), osv.

I GW-butiken i Gbg är personalen ganska Komp-fientliga. Många som är mot Komp menar att det är meningen att man ska försöka göra så hårda arméer som möjligt, etc. Eller att GW är ofelbara och det inte alls är obalans mellan Codexarna...

För mer info om Komp rekommenderar jag GothCons sida för 40K (som jag inte kan länka er till, tyvärr).

Serpent
    "I must say, I've fallen in love with the musical genre. It's the art form of the common man. If you want to communicate something with the proletariat, cover it in sequins and make it sing. It's noisy, vulgar and utterly meaningless. I love it."

Chapter Master Sgt John Keel's Avatar

För övrigt ska jag ska ned till Göteborg nu på Torsdag-Söndag och delta i Världsungdomsspelen. (Ska kasta lite slägga.)

Får väl se om jag har tid att kliva in i GW Göteborg.

/Adrian
    WHEN captaines couragious, whom death cold not daunt;
    Did march to the siege of the citty of Gaunt,
    They mustred their souldiers by two and by three,
    And the formost in battle was Mary Ambree.

For all ni som inte har nagon anning om Dalcon. Sa rekomenderar jag att ni tar klickar in pa hemsidan.

Konventet halls i Borlange mellan 30 sept och 2 okt. Warhammer 40k turnering har alltid spelats pa alla konvent jag har varit narvarande vid. Vilket ar i princip alla. Jag kan inte erminnas sa exakt om Fantasy turnering har spelats pa alla men det har haft en valdigt stor narvarande om inte alltid funnits. Jag har inte spelat fantasy sa lange sa jag kommer inte ihag sa bra. Blood bowl brukar ocksa alltid finnas att spela.

Borlange spelarna ar valdigt inriktade pa att vina sa se upp med vad ni tar for armeer om ni vill komma.

Det erbjuds ocksa andra sma spel sa som Magic, rollspel och andra lite mer okanda. Men de ar inte alls lika garanterat att det finns spelare som spelar. Men Magic ar ratt sa stort har jag en kansla av.

Alla ar valkomna att delta.
    Last edited by lordmetroid; 28-06-2005 at 13:43.

Commander Crux's Avatar

Jag antar att det här är rätta stället att fråga ifall det finns någon form av spelgrupp i stockholm som skulle kunna tänka sig att ta in ett par nya medlemmar? Håller på och startar upp 40k nu, och har dragit med ett gäng polare... gärna några som inte tar hobbyn allt för seriöst, i och med det att vi inte har så mycket pengar att slänga ned på hobbyn (tyvärr)
    Three men check into a hotel. The room costs 25 dollars. They all give a ten-dollar bill to the portier, who runs down to the reception to get change, and comes back with five one-dollar bills. He gives one dollar back to each of the men, and gets two dollars in tip.

So now, all the men have payed nine dollars each. 9 x 3 = 27, plus two dollars as tip.

Where did the last dollar go?

Commander

Lycka till i Warhammer ligan, Serpent!

Synd att jag inte kunde vara med... å andra sidan hade jag förmodligen fått minus i komp...

Får se hur mycket jag kan vara förbi i höst.
    "We are the Pilgrims, master; we shall go
    Always a little further; it may be
    Beyond that last blue mountain barred with snow
    Across that angry or glimmering sea ..."
    from 'Hassan' by James E. Flecker

Chapter Master Kjell's Avatar

Quote Originally Posted by Serpent
    På turneringar får man oftast en Komppoäng, där arrangören bedömer hur juste din lista är. Ju snällare lista (med hänsyn till bakgrund, osv), destå högre komp. Detta för att undvika minmaxning, tråkiga kombos, etc. Kompen kan spela in en del (GothCon, där den påverkade vem man mötte i första matchen), ganska mycket (LinCon, där den avgjorde vem man mötte i alla omgångar), osv.
    Ah, det var det jag anade. Jag ville bara vara helt säker.

I GW-butiken i Gbg är personalen ganska Komp-fientliga.
    Jasså? Det visste jag inte. Okej, nu har jag ju inte diskuterat i stort sett någonting med dem, men ändå.

Commander

jag har ju spelat ett antal okompade turneringar, har inte alls varit några problem. Det som kan behövas fixas skulle kanske vara "magi batterierna". Du vet ju hur min maxade Mörkeralvs armeen var, Serpent. Den hade ju inte fåt många komp poäng...
    Prakt exemplet på konflikten kompat/okompat tyckte jag var i en turnering där det tog min motståndare 40-50 minuter att ställa ut på grund av att jag hade en drake... Personen i fråga hade inte mött en drake sedan 5:e Ed. och verkade tro att de fortfarande var lika bra...

Du vet ju vad jag tycker, men en liknelse skulle kunna vara Champions Leuage där Real Madrid, Milan, Barcelone, Juve och Chelsea, etc, startar på minus för de hemska kombos de kan ha på plan samtidigt. Ronaldo, Owen, Zidane, Beckham, Carlos och Samuel, det låter som minus 6p...

Tror att det finns en del att lära ifrån båda lägren. Tycker att komp skulle vara bra i ex. 'pick up games' eller på en förening, medans det i en turnerning skall vara 'gloves off'.
    Har förstått att det dock är skilnad på spelklimat mellan rena turneringar och konvents turneringar.

Men som sagt, jag tror att båda lägren har en del att lära av varandra.
    Last edited by Zeb; 30-06-2005 at 14:14.

Jag tycker att komp från början har ett ganska bra syfte: att följa bakgrunden. Om det står i din armés/ras' bakgrund att något är vanligt och något är ovanligt, så bör din armé också reflektera det. Alltså bör inte Blood Dragons ha med sig horder av Nekromantiker för att dominera magifasen, en BA-armé bör inte bestå av idel 6-mannasquads med outrustade Veteransergeanter (för maxat Death Company), etc.

Vad gäller Champions League så är sport en sak. Det här är lek. I vissa fotbollscuper i Sverige (DM i Närke, i alla fall), så fick laget från en lägre division lika många straffar som det skiljer divisioner. Det är också komp.

Serpent

Nämenskit.. hänger Serpent här? Ytterligare ett forum sabbat.. *duckar och springer*

Hej folket. Jag är ex-ylvait i landsflykt till Stockholm. Har inte haft tid att ta mig ner till RT alltför mycket, mest på grund av att det är så förbannat omständigt att släpa armén fram och tillbaka. På fritiden målar jag väggar och figurer, samt undrar vart tiden egentligen tog vägen. Ibland spelar jag till och med spelet, i så fall med äckligt snälla listor och medelst bad moons. Mer information finns i .sig'en om någon är intresserad (Inte? Helt OK.. ;-)

Målar du väggar? Ska tjejen flytta till dig, eller vad händer? Eller fungerar inte IT-arbetet lika bra som tidigare..?

(kriss är en helt okej kille, om man bortser från hans trenchcoat-bärande året om...)

Serpent

Commander

Vad gäller Champions League så är sport en sak. Det här är lek. Serpent
    Jag tror det är den här inställningen/tänkandet etc (hittar inte riktigt rätt ord) det skiljer sig mycket mellan Nord/Syd Sverige, GW anställda/Ylvaiter etc.
    Vi, okompade, spelar gärna spelet med en bakrunds idé på kvällar, helger osv. Men då det är en Turnering är det en Tävling, av med handskarna, ta fram A-laget osv.

Jag säger inte att någon har rätt eller fel, utan att det skiljer sig och under mina diskussioner har vi aldrig nått hit får de flesta är fullt upptagna med att försvara sin uppfattning om vad som är rätt.

Jag fortsätter gärna diskutera omkring detta, men jag åker ut och seglar i helgen så vi får fortsätta efter helgen om du (eller andra) vill.

Trevlig Helg!

Haller med Zeb. Okompade turneringar ar battre. Turnering ska man banka skiten ur varandra och det roliga ar att klattra i rank. Da det inte finns nagon rankning pa helg spelandet sa testar man saker infor uppkomande turnering. Eller helt enkelt spelar for att umgas mera.

Dock har jag bara en sorts arme da min tillgangar ar ratt sa snava. Vilket gor att turnerings armen anvands hela tiden. Men det gor inget da alla i Borlange trakten jag kanner ar valdigt inriktade pa att vinna. Jag skulle saga att det ar det som ar roligast ocksa. Att vinna!

Crux: Rogue trader haller till i centrala stan (kungsholmen), unionen i soderort (satra), TROLL pa tyreso. Sverok har kontaktuppgifter till dem om Google verkar jobbigt..

Komp eller inte.. i den basta av varldar sa ska det val inte behovas nagan, men det ar ratt trakiga matcher man far mot folk som har gett sig fan pa att vinna till varje pris och dessutom kommer med en grislista. Jag tror komp/ej bottnar i installningen till 40k - lek eller sport.

Sjalv vill jag ha kul nar jag spelar. En trakig motstandare som forsoker fuska, kommer dragandes med en IW-arme med nio oblits, basilisk och defilers ar visst, hart, men skittrakigt att mota. Kan forsta att speed freeks inte ar helt kul heller om man grisar till dem lite.. etc.

Man skulle kunna formulera om det som "Ar det delvis ditt ansvar att ni har en kul match?" och fa samma svar som ja/nej till komp i hog utstrackning antar jag ;-)

http://www.warseer.com/forums/showth...5&page=1&pp=20

Vad som händer om man inte använder komp... Det handlar inte om att banka skiten ur varandra. Det handlar om att se hur man själv skulle klara sig med de förutsättningar som bakgrunden ger. En högalvsarmé skulle enligt bakgrunden inte bestå av enbart Silver Helms, trollisar, RBT's och Örnar. Att spela en balanserad armé ger en större utmaning än en armé som är optimerad.

(Sidospår: Jag har i en turnering fått sämre komp för att jag hade med 20 bågskyttar i min Högalvsarmé, eftersom de var så dåliga. Alla förstår inte meningen med komp, uppenbarligen. )

Serpent

Chaplain Drong's Avatar

Ajja ska vi ta å planera hur vi ska invadera norge nu och sno all deras olja och torskar?

kul att se att denna tread är uppe igen iaf.

*funderar*

nån som vet om det händer nå roligt här uppe i Norrbotten till sommarn då?

ajja komp är bra att ha.

Page 2 of 148 FirstFirst 1 2 3 4 12 52 102 ... LastLast