Page 3 of 148 FirstFirst 1 2 3 4 5 13 53 103 ... LastLast
Results 41 to 60 of 2944

Thread: Den svenska enklaven

Commander Pendragon's Avatar
    Malmö, Sweden - Falafel capital of the world

Re: Den Svenska Enklaven

Gomiddag gott folk, nu sällar jag mig officiellt till tråden. Hej på er som inte minns mig, och hej igen på alla som gör det.

Nån aktiv på 40K fronten nere i Malmö/Lund-området? Jag är ganska off och behöver vänja mig en smula vid fjärde utgåvan. Målet är att på ett kompetent sätt kunna ställa upp i 40K på Gothcon nästa år, förutsatt att det inte är allt för många lockande rollspelsevenemang.

Serpent, vad var det för 40K-turnering du pratade om i Lund?

/Joel

http://www.dmf.nu/ - hemsidan är lätt ouppdaterad, DMF'arna är ungefär lika trevliga som skåningar och luktar dessutom illa.. (allt som allt ett rätt trevligt pack MAO :-)

Chapter Master Serpent's Avatar

Serpent, vad var det för 40K-turnering du pratade om i Lund?
    Som du sett ovan, så länkade kriss till DMF. De håller en ersättningsturnering för SydCon 4-7 Augusti (datumen ganska säkra) i WHFB & 40K. Fast då ska jag på NärCon i Örebro, om jag nu hinner med det mellan att skjutsa tjejen fram och tillbaka till Augustibuller, samt åka på släktträff i Arboga.

Serpent
    "I must say, I've fallen in love with the musical genre. It's the art form of the common man. If you want to communicate something with the proletariat, cover it in sequins and make it sing. It's noisy, vulgar and utterly meaningless. I love it."
    -Darren Nichols, Slings & Arrows, Season 3

Commander

Tillbaka efter en seglings helg, helt sönderbränd...

Serpent, jag har ingen aning om den 40K listan. Jag kan ju ingenting om det, det trodde jag du viste!

Jag har ju mest spelat okompat, vist jag har sett en hel del överjävliga listor. Men de är oftast inte bra spelare, så det känns inte så illa (det inkluderar den flygande Tzeentch listan, SAD armeen, RAF Bretonnians etc.). Men du har ju sett mina armeer, allvarligt tycker du att de är hemska?
    Jag brukar ändå spela in mer än hälften av möjliga inspelade poäng, 60/100 ungefär. Hamnar sedan i mitten för min målning (där jag är glad för att få 50% av den poängen. En bra quiz kan göra att jag får tillbaka de poängen.

Jag känner lite så, att de komp mallar som jag sett gynnar vissa armeer, och framför allt hord armeer.
    Sen måste jag ställa en fråga, gynner en komplicerad komp mall de redan duktiga spelarna mer än en som inte är så duktig eller till-och-med ny? Förmodligen den första gruppen, det är också något som känns lite udda...

Tänk att du setter ihop en armee (enligt armee boken) och sedan spenderat X antal kronor (om vi håller oss i Sverige) för att köpa nämnda armee. Du kämpar och målar för att du skall spela. Och så får du veta att du inte kan vara med för att du har en felaktig armee, eller att du startar på 0 medans andra startar på 30 pga. du inte hittat rätt hemsida etc.
    Jag kan då förstå att butiker som anordnar turneringar vill köra okompat.

Tittar du på regelhäftet som var utskickat innan GT Nederländerna kan jag tycka att det känns bättre. Två, tre rader som lägger om karaktärs besättningen, ingen armee får ha 4 magiker, enkel och bra.

Att sedan köra fler scenarion än Pitched Battle gör att de flesta överjävliga armeer försvinner då du inte kan styla din armee efter ett scenario.

Det lustiga är att du känner för okompat på det sätt jag känner för kompat.

Pendragon, välkommen tillbaka!
    "We are the Pilgrims, master; we shall go
    Always a little further; it may be
    Beyond that last blue mountain barred with snow
    Across that angry or glimmering sea ..."
    from 'Hassan' by James E. Flecker

Låt oss säga att motparten i Fantasy är 6 enheter à 7 Dark Elves och alla enheterna har en Bolt Thrower som de kan springa omkring och skjuta med...

Jag säger ingenting om hur folk ska spela hemma. Vill man spela i en turnering så anmäler man sig dit och får följa deras instruktioner. Jag väljer oftast att undvika turneringar utan komp, eftersom jag inte vill möta idiotarméer som vem som helst kan vinna med. Det blir Yatzy, den som slår tärningarna bäst vinner. Ingen tanke, bara tärning. SKITTRÅKIGT!!!

Gör man en armé bara för att den är bra, inte för att man tycker att bakgrunden är cool eller figurerna snygga, har man inte fattat särskilt mycket vad den här hobbyn handlar om. Dark Riders är ett av Fantasys bästa Core Choices. Betyder det att alla DE-spelare borde bara spela med Dark Riders (som Matt Hutson gjorde i en del av Path to Damnation = urttråkig...)? Nej, för det passar inte ihop med bakgrunden!

Återigen, spelet handlar om att berätta en historia, inte att vinna till varje pris. Just nu bygger jag en Empirearmé som baseras på häxprocesserna. Mycket pack blir det. Och de är antagligen urusla, men jävligt coola. Skulle det vara kul att möta en Slann och två präster, samt en Saurushjälte med de obligatoriska raketkalsongerna? Icke. Det slipper jag åtminstone i första omgången av en turnering, tack vare kompen.

Smörj in dig med yoghurt, det hjälper. Fast ta inte smaksatt yoghurt, som jag hörde att någon hade gjort nere i Grekland förra sommaren.

Serpent
    "I must say, I've fallen in love with the musical genre. It's the art form of the common man. If you want to communicate something with the proletariat, cover it in sequins and make it sing. It's noisy, vulgar and utterly meaningless. I love it."

Commander

Jag har spelat mot Paddan och de övriga atteraljerna, oftast blir armeen så liten att det inte ens blir en sport att utmanövrera den. Det är jobbiggare tycker jag med Carnisaur + Ben Johnson Saurusen och en skink med massa, tror han fick ihop sju, dispell dice.

Jag håller med om att man anmäler sig till en turnering och kör efter deras regler, ville bara föra fram att jag förstår varför GW Göteborg och andra affärs anordnade turneringar oftast blir okompade.
    Som sagt, du väljer bort okompade turneringar, jag väljer oftast bort kompade (åtminstånde sådana som har en komp mall längre än en sida).

Jag berättar också en historia med min nyvarande variant av min DE armee, de var i Lustria redan innan det blev en kampaign där. Nu är det bara ännu roligare... Föresten, jag behöver ett Space Marine Company standar, du har inte ett över?

Samtidigt måste jag i alla fall säga, tycker jag inte att någon av våra matcher på Ylva varit tråkig, snarare tvärt om. Så det går i alla fall att mötas!

Jag vill inte göra dig förbannad, utan bara säga att det finns två sidor och tyvärr snackas det en hel del skit om den andra. OBS! med detta menar jag inte att du gör det!
    Last edited by Zeb; 04-07-2005 at 11:00.

Jag blir sällan arg...

Eller, vänta. Det där stämde inte.

Jag blir sällan förbannad över något inom figurspel. Det enda som kunnat göra mig i det närmaste oxtokig hände en kompis på LinCon. En kille backade sina figgar i min kompis turn när han tittade bort. Plötsligt stod figgarna i en fin halvcirkel, precis utanför räckvidd, efter att först ha stått på rad.

Den listan jag mötte nere på Ylva var ganska kompsnäll, som jag såg det. Helt okej. Inget fel att göra en hård lista. Att göra en lista urtråkig är en annan sak. Skaven SAD, tex...

Komplistan till GC tycker jag var helt okej. Lätt att förstå.

Serpent

Commander

PS. Samtidigt måste jag säga att det är tråkigt att både du och jag (och säkert flera till) väljer bort turneringar pga sådana saker som komp eller ej...

Jag tycker att turneringar ska vara kul. Jag gör per automatik ganska justa arméer. Jag vill helst inte bli överkörd av min-maxande idioter i två dagar. Då är det roligare att jobba övertid hela helgen...

Puss,

Serpent

Commander

Anledningen till att jag inte ens brydde mig om GotCon var att jag kom hem till Götet för första gången på tre månader. Min sambo hade prioritet då... vilket du säkert förstår.
    Därför vet jag inte riktigt hur komp mallen såg ut.

För jävligt är vad den killen gjorde, vad gjorde ni mot honom? Tjära och Fjädrar? Hoppade på hans figgar?

Puss på dig med!

Quote Originally Posted by Zeb
    Anledningen till att jag inte ens brydde mig om GotCon var att jag kom hem till Götet för första gången på tre månader. Min sambo hade prioritet då... vilket du säkert förstår.
    Därför vet jag inte riktigt hur komp mallen såg ut.

För jävligt är vad den killen gjorde, vad gjorde ni mot honom? Tjära och Fjädrar? Hoppade på hans figgar?

Puss på dig med!
    Jag vet att sambos har prioritet. Hoppade en sistarunda (top 20) på BSK för att åka hem och gå på Gymkhana-SM med min tjej. Kompmallen kan hittas på GothCons hemsida, med lite kringklickande...

På LinCon hade killen tur att möta världens snällaste spelare (från GAST, så klart... ), som helt enkelt bara fortsatte spela, för att sedan gå ut och skrika så hästarna på gården bredvid Universitetet föll i sken. Hade jag varit i närheten hade jag klippt av killen hans hockeyfrilla och spottat på hans midjeväska...

Serpent

Kanske dags att packa ner ett par blågula knogjärn i armytransporten (matchar tärningarna, inga relationer till rikets flagga..) - skulle bli skitsvårt att inte bli riktigt förbannad på någon som uppför sig på det sättet.

Hehe... tufft. Tänkte mest säga hej. Vet inte om så många minns mig (jag hängde nästan uteslutande i P&R....).

Hej iallfall.

Jag kommer ihåg dig.

Välkommen.

Serpent

Commander Pendragon's Avatar
    Malmö, Sweden - Falafel capital of the world

Kompat vs Okompat

Jag är lite kluven här, spelar jag "privat" s a s gör jag ju det helst med gamla "invanda" motståndare och luckrar upp reglerna för arméval lite successivt så att man kan bygga mer eller mindre vilken armé som helst med ett tema, t ex bara bikes/stridsvagnar etc. Force composition chart-grejen känns som ett lagom bra stöd i början, tills man får egna idéer, och sen kan man kasta ut den fulltsändigt i vänskapliga matcher. Roligast blir det när man har såpass bra motståndare att man kan skippa poänggränser imellanåt och bara battla loss med vad som tillgängligt.

Samtidigt så är alla dessa regler, gränser och spärrar ett minimum av vad som är nödvändigt när man möter nya okända motståndare som man inte kan snacka ihop sig med innan. Så kompositionbedömning känns som en väldigt bra idé på turneringar.

Fast jag samlar förstås hellre ihop ett gäng och spelar en kampanj.
    Fast nuförtiden finns det inget gäng att samla ihop till sådana fjanterier. Fasligt vad alla ska bli vuxna, skaffa sig andra prioriteringar och inse vilken massa bättre saker det finns att lägga pengarna på än 40K.

*suck*

/Joel - Peter Pan wannabee.

Edit: Hejsan Eddie! *vinkar* Jag minns dig från P&R som en av snubbarna som ofta nästan, men inte riktigt, behövde modereras. Ungefär som CvT fast med åsikter mer lämpad för en mänsklig varelse.
    Last edited by Pendragon; 05-07-2005 at 13:09.

Chapter Master Sgt John Keel's Avatar

Ska väl slänga in ett hej till Eddie jag också, fast jag minns mest dina meningsutbyten med Taff.

/Adrian
    WHEN captaines couragious, whom death cold not daunt;
    Did march to the siege of the citty of Gaunt,
    They mustred their souldiers by two and by three,
    And the formost in battle was Mary Ambree.

Marine c4z's Avatar

Alltså, vad är egentligen medelåldern på WH lirare? Alltid när jag står och kikar på modeller inne på EB Games (enda butiken som säljer WH) så får jag stå och trängas med ett gäng näspetande 8-9 åringar som tänker köpa "en ny cool skitfrän sån där monstergubbe att leka med".

Man blir nästan lite generad... Bah, man ska stå för vad man är. Men med snart 18 fyllda år börjar man anses vara ganska barnslig som leker med små plast och tenn gubbar, iaf i mina kretsar...

Nåja, vad tror ni egenliten medelåldern är?
    We're trapped in the belly of this horrible machine; And the machine is bleeding to death.

Commander

Tja, jag är ju 33...

Chapter Master Sgt John Keel's Avatar

Om man pratar om folk som är seriösa med hobbyn så skulle jag säga övre tonåren, men rent generellt ca 12-13 år.

Dock ska nämnas att i ärlighetens namn så verkar medelåldern vara högre här i Gävle.

/Adrian
    WHEN captaines couragious, whom death cold not daunt;
    Did march to the siege of the citty of Gaunt,
    They mustred their souldiers by two and by three,
    And the formost in battle was Mary Ambree.

Commander

Jag tycker att det verkar bero lite på vilket system du spelar med, fantasy verkar ha lite äldre spelare än 40K.
    Detta är dock inte någott som är vetenskapligt bekräftat. Men på de senaste turneringarna jag varit på har jag fått det intrycket.

Page 3 of 148 FirstFirst 1 2 3 4 5 13 53 103 ... LastLast